آندومتریوز چیست؟

یکی از بیماری های بسیار شایع که در خانم ها  آندومتریوز می باشد. آندومتریوز یکی از شایع ترین کیست های تخمدان  می باشد که گاهی با سندروم تخمدان پلی کیستیک دیده می شود. اما همه خانم ها مستعد به این وضعیت نمی باشند. آیا آندومتریوز می تواند روی ناباروری تاثیر بگذارد؟ علائم و راه های درمان کیست های آندومتریوز چیست؟ برای پاسخ به این سوالات با مطالعه مقاله زیر با ما همراه باشید.

کیست های آندومتریوز چگونه ایجاد می شود؟

در رحم خانم ها یک لایه پوششی از بافت طبیعی وجود دارد که بافت آندومترونیوم نام دارد و تحت تاثیر هورمون ها در طول سیکل تغییر می کند. این لایه پوششی در هر سیکل قاعدگی ریزش پیدا می کند و عادت ماهیانه ایجاد می شود و در فاصله زمیانی بین دو عادت ماهیانه رشد می کند و فضایی را برای لانه گزینی جنین تشکیل می شود اما اگر لانه گزینی و بارداری رخ ندهد در ماه بعدی دوباره ریزش می کند.

حال اگر به هر دلیلی بافتی شبیه به بافت داخی رحم در جایی غیر از داخل رحم مانند تخمدان ها یا در کنار لوله های رحمی یا پشت رحم قرار گیرد . این سول ها مرتب رشد می کنند با هر بار عادت ماهیانه این بافت ممکن است داخل حفره لگن خونریزی و ریزش های مختصری داشته باشد در نتیجه حفره لگن تحت تاثیر این بافت که نابجا در این قسمت قرار گرفته است ممکن است چسبندگی ایجاد کند ممکن است کیست هایی ایجاد شود که کیست های آندومتریوز نام دارد.

دکتر زهرا سیفی متخصص زنان غرب تهران جهت درمان و تشخیص بیماری آندومتریوز  می تواند مشاوره و راهکارهایی را در اختیار بیمار خود بگذارد که بیمار بتواند راحت تر این دوره را بگذراند و آسان تر با علائم و نشانه های آن خود را تطابق دهد . راه های ارتباطی : 44977660 و پیچ اینستاگرام

علائم کیست آندومتریوز

طیف علائمی که در یک خانم مبتلا به آندومتریوز ممکن است ایجاد شود، از نظر شدت بیماری یا اینکه کدام قسمت را درگیر کرده باشد، متفاوت است.

• اگر آندومتریوز داخل مثانه باشد ممکن است فرد در هنگام دفع ادرار دچار درد شود و این درد در زمان قاعدگی افزایش می یابد زیرا در دوران قاعدگی بافت شروع به ریزش پیدا می کند در نتیجه درد بیشتری اتفاق می افتد.
  • اگر این بافت در روده اتفاق بیفتد هنگام اجابت مزاج درد ایجاد می شود. اگر در داخل لگن باشد باعث درد به هنگام مقاربت و هنگام قاعدگی و باعث ایجاد مشکلاتی در رابطه جنسی می شود.
  • اگر بر روی لول های تخمدان ایجاد شود می تواند باعث ایجاد چسبندگی لوله ها و در نهایت موجب ناباروری می شود و اجازه نمی دهد لقاح تخمک  و اسپرم داخل لوله اتفاق بیفتد.

تشخیص آندومتریوز

تشخیص آندومتریوز در واقع به طور دقیق با لاپاراسکوپی اتفاق می افتد. در طی لاپاراسکوپی از بافت ها نمونه برداری صورت می گیرد و نهایتا با تشخیص بافت شناسی تشخیص درست و قطعی داده می شود و نهایتا اقدامات درمانی هم آغاز می شود.

کیست های تخمدان و نازایی

احتمال ناباروری به علت وجود چسیندگی و کیست های به وجود آمده در افرادی که به آندومتریوز مبتلا هستند بیشتر می شود. این کیست ها اندازه های مختلفی دارند که از 2 تا 10 سانتی متر متغیر می باشد. داخل این کیست تخمدان یک مایعی شکلاتی رنگ که به خاطر خون جمع شده در آن می باشد، حالت کیستیک ایجاد می کند. به دلیل اینکه این کیست ها حالت چسبندگی به اطراف دارند معمولا پیچ نمی خورند و با همین وضعیتی که دارند می توانند باعث ایجاد عملکرد و انسداد بر روی لوله های تخمدان و رحمی شود و بعد از ایجاد بارداری درصد کمی هم می توانند بر روی سقط اثر بگذارند.

آندومتریوز چیست؟

درمان آندومتریوز

درمان آندومتریوز بر حسب اینکه در کدام ناحیه ایجاد شده، از درمان های دارویی تا درمان های جراحی متفاوت است. درمان های دارویی معمولا با باروری مداخله می کند یعنی اگر خانمی در حال درمان آندومتریوز باشد ممکن است دچار نازائی شود بنابراین به غیر از عوارض ناشی از آندومتریوز ممکن است باروری در زمان درمان آندومتریوز، مختل شود. در گروهی از خانم ها که چسبندگی های شدید داخل لگنی دارند نیاز است اقدامات جراحی برای آنها انجام شود تا چسبندگی های رحمی آزاد شود تا دردها و علائم بیمار تا حد زیادی برطرف شود.

عوارض آندومتریوز

آندومتریوز می تواند باعث اختلالات سیکل قاعدگی شود. کیست های آندومتریوز در اثر برگشت خون قاعدگی به داخل شکم می باشد و باعث ایجاد کیست و ضایعات دیگر بر روی تخمدان و رباط های اطراف رحم ضایعات چسبینده ای ایجاد کند که باعث دردهای قاعدگی بسیار شدید می شود که معمولا به درمان های دارویی پاسخ نمی دهد.

One thought on “آندومتریوز چیست؟

1. s.m - مارس 16, 2019 در 11:40 ق.ظ

ممنون از سایت بسیار خوبتون