بارداری خارج از رحم

در بارداری طبیعی خانم ها دارای حاملگی داخل رحمی هستند، اما موارد استثنایی وجود دارد که بارداری خارج رحم اتفاق می افتد که نیاز فوری به دکتر و درمان بیماراست، زیرا اغلب منجر به مرگ مادر می شود.
حاملگی خارج از رحم یعنی جنین در قسمتی خارج از رحم تشکیل شده، که اغلب در یکی از لوله های فالوپ قرار دارد. یکی از علل این عارضه عفونت های حاملگی که در غشای رحم اتفاق افتاده است، که معمولا در لگن نیز رخ می دهد و مانع از ورود تخمک به تخمدان می شود.

بارداری خارج از رحم

علت حاملگی خارج از رحم
علت بارداری خارج از رحم شناخته شده نیست. تخمک بارور شده 5 روز طول می کشد که از تخمدان به وسیله لوله های فالوپ عبور کند وبه رحم برسد جایی که باید قرار گیرد و رشد کند.چنانچه حاملگی خارج از رحم رخ دهد یعنی تخمک این مراحل راطی نکرده و در لوله های فالوپ قرار گرفته است. همچنین بعلت تنگ بودن لوله های فالوپ ممکن است تخمک از آن عبور نکند و درجای خودش باقی بماند.
علائم ونشانه های بارداری خارج از رحم
• خونریزی واژنی : این خونریزی شبیه سیکل قاعدگی است ، چنانچه خون به رنگ نارنجی باشد باید فورا به دکتر مراجعه نماید. زیرا این خونریزی باعث فشار و قرار دادن جنین در خارج از رحم می شود.
• خانم های باردار در ابتدای بارداری از درد مداوم در یک طرف لگن یا زیر شکم رنج می برند و زمانی که درد شدید در ناحیه شکم متوقف نشد، توصیه می شود که بیمار حتما با پزشک معالج برای تشخیص این بیماری مشورت گیرد.
• علاوه بر بارداری و عدم تشخیص موارد حاملگی خارج از رحم، زنان علائم بسیاری از سقوط لوله های فالوپ را تجربه می کنند، مانند: احساس خواب آلودگی، سرگیجه، تعرق فراوان، اسهال، یبوست و احساس درد در شانه ها که علائمی از خونریزی داخلی است.
• احساس تهوع و استفراغ و تغییر خلق و خوی خانم ها، که منجر به وخیم شدن سلامت زنان باردار می شود
• یکی از علائم مهم زرد شدن چهره مادر و تعرق همراه با عدم دید کافی
• مداوم بودن احساس درد درسینه ها
• تغییر شکل رحم که متناسب با سن حاملگی نباشد.
درمان بارداری خارج از رحم
پزشک زنان و زایمان به وسیله یک تلسکوپ کوچک لوله های فالوپ را بررسی می کند؛ تا از موقعیت رحم اطلاع داشته باشد.
پزشک این تلسکوپ را بایک شکاف کوچک در لوله های فالوپ ایجاد می کند به طوری که این لوله آسیب نبیند. پزشک لاپاروسکوپی را توصیه می کند زیرا بهبودی درآن سریع رخ می دهد.

برخی از خدمات دکتر زهرا سیفی متخصص زنان غرب تهران

3 × سه =