بیماری شایع در حوزه زنان

عفونت واژن

بیماری هایی مانند سرطان ها، بی اختیاری ادراری، بیماری های التهابی لگن و… از جمله بیماری هایی می باشند که در زنان دیده می شود. اما درمورد بیماری های مختص زنان، از شایع ترین علل مراجعه به پزشک زنان، عفونت های مربوط به ناحیه واژن و عفونت در رحم و لوله ها است.

عفونت واژن با نام واژنیت شناخته می شود. از زمانی که تخمک گذاری در بدن اتفاق می افتد، شانس ابتلا به عفونت واژن افزایش می یابد و زنان در طول عمر خود بارها و بارها در خطر ابتلا به این عفونت هستند. در واقع سن شایع ابتلا خانم ها به این بیماری، بین 14 تا 49 سالگی یعنی قبل از یائسگی می باشد. البته نباید از این مسئله غافل شد که کودکان دختر هم می توانند دچار عفونت واژن شوند گرچه  این مسئله در کودکان خیلی کمتر دیده شده است.  زمانی که پوشک و لباس های کودک مرتباً عوض نگردد احتمال مبتلا شدن کودک به بیماری وجود دارد. از علامت های رایج ابتلا کودکان به آن، سوزش و خارش است.

عفونت واژن یکی از بیماری هایی است که زنان در طول زندگی خود بارها و بارها تجربه می کنند. ابتلا به این بیماری خالی از دردسر نیست و فرد بیمار حتماً باید تحت معالجه قرار گیرید. در حالت نرمال، واژن دارای ترشحاتی است که چهارده روز پس از شروع پریود به حداکثر میزان خود می رسد. عفونت واژن به دلیل تغییرات محیط واژن مانند ورود میکروب به به محیط واژن و یا رشد بیش از حد باکتری به وجود می آید که سبب تغییر در ترشحات واژن می شود. همین ترشح غیر طبیعی واژن از مهم ترین نشانه های این نوع عفونت در زنان می باشد. میزان این ترشحات می تواند به دلیل عفونت افزایش یا کاهش و یا شکل و رنگ آن ها تغییر یابد. مثلاً به رنگ خاکستری یا زرد مایل به سبز در آیند.

ترشحات تنها نشانه های این عفونت نیست و احساس خارش یا سوزش حین ادرار کردن از جمله نشانه های عفونت واژن هستند که در زنان دیده شده است. گاهی هم پیش می آید که در ادرار فرد مبتلا خون گزارش شده است. بسته به علت عفونت واژن و شدت عفونت، علایم آن از فردی تا فرد دیگری متفاوت است و در صورت عدم درمان، عفونت واژن ممکن است باعث بیماری های دیگری در افراد شود. پس برای اطمینان، با مشاهده علائم ذکر شده به متخصص زنان مراجعه فرمایید.

برخی از خدمات دکتر زهرا سیفی

درمان ناباروری