تبخال تناسلی

پیدایش تاول های کوچک در ناحیه تناسلی از شایعترین نشانه های بیماری تبخال تناسلی است این بیماری یک عفونت ویروسی است که بدلیل آلودگی به ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود و از طریق رابطه جنسی منتقل می شود.

تبخال-تناسلی

راه های تشخیص تبخال تناسلی

این بیماری ممکن است بدون علامت باشد و تنها با آزمایش خون قابل تشخیص باشد.

• مشاهده تاول های متعدد در ناحیه تناسلی
  • مورد آزمایش قرار دادن ترشحات تاول های کنده شده

علائم تبخال تناسلی

• احساس درد شدید در هنگام دفع ادرار
  • احساس خارش و سوزش در ناحیه مبتلا به تبخال تناسلی
  • ترشحات واژن در خانم ها

درمان تبخال تناسلی

برای درمان تبخال تناسلی روش قطعی وجود ندارد اما مصرف داروهای خوراکی علائم و نشانه های این بیماری را می تواند کنترل کند . با استفاده از داروهای ضد ویروس می توان بعد از انجام معاینات لازم و بررسی هایی که توسط پزشک صورت می گیرد این بیماری را درمان کرد. مصرف مسکن هایی مانند آسپرین و استامینوفن در کاهش درد ناشی از تبخال تناسلی بسیار موثر است.

مصرف داروهای خوراکی تبخال تناسلی را ریشه کن نمی کند اما می تواند این بیماری را کنترل کند. آسیکلوویر، فامسیکلوویر و والاسیکلوویر داروهای ضد ویروسی هستند که در درمان تبخال تناسلی تاثیر دارند.

طبق توصیه های دکتر زهرا سیفی متخصص زنان و زایمان بهترین راه پیشگیری از تبخال تناسلی پرهیز از روابط جنسی پرخطر و مشکوک است

پیشگیری از تبخال تناسلی

در حال حاضر واکسن و درمانی برای تبخال تناسلی وجود ندارد و بهترین راه پیشگیری از مبتلا شدن به این بیماری است در زیر به برخی از روش های پیشگیری از بروز تبخال تناسلی اشاره شده است:

داشتن شرکای جنسی متعدد در بروز تبخال تناسلی بسیار دخیل است به همین علت از داشتن شرکای جنسی متعدد خودداری نمایید.

هنگام فعال بودن این بیماری از آمیزش جنسی خودداری نمایید زیرا تبخال تناسلی یک بیماری عفونی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود.

استفاده از کاندوم در هنگام مقاربت

عوارض بیماری تبخال تناسلی

تبخال تناسلی در اثر آلودگی به ویروس هرپس سیمپلکس بوجود می‌آید ممکن است در برخی از افراد این بیماری پیشرفت کند و ویروس هرپس سیمپلکس به دستگاه عصبی انتشار پیدا کند و علائمی مانند تب، سردرد و استفراغ به مدت یک تا دو هفته بعد از بروز تبخال تناسلی ایجاد شود. سوزش ادراری و ترشحات آبکی از دیگر عوارض این بیماری است. در صورت بروز تبخال تناسلیحتما به یک متخصص زنان مراجعه نمایید تا با استفاده از داروهای خوراکی این عارضه کنترل و درمان شود.

برخی از خدمات دکتر زهرا سیفی متخصص زنان غرب تهران

درمان نابروری