تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

·      تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

هنگامی که میزان چربی بدن در خانم ها بیش از حد زیاد ‌شود، این افزایش در تعادل طبیعی هورمون‌ها خلل ایجاد می کند و وقتی تعادل طبیعی هورمون‌ها به هم بخورد، تخمک‌گذاری انجام نخواهد شد. در واقع تنبلی تخمدان در مورد افرادی به کار برده می‌شود که تخمک گذاری در آن ها انجام نمی شود و یا تخمک‌ گذاری‌خوبی در آن ها اتفاق نمی افتد.

تنبلی تخمدان

·      عوارض تنبلی تخمدان

از جمله بیماری های شایع در زنان، تنبلی تخمدان است و عوارضی را در افراد مبتلا موجب خواهد شد. تنبلی تخمدان به دلیل مشکلات ایجاد شده در خمک گذاری می تواند ناباروری در زنان را موجب شود.

·      علل تنبلی تخمدان

چاقی

علت های ژنتیکی

استرس

مشکلات هورمونی

بیماری های مربوط به غده تیروئید

مشکلات کلیوی

وجود تومور مغزی

عفونت در ناحیه رحم و لگن

مصرف بعضی از داروها

و…

·      علائم تنبلی تخمدان

از مهمترین علائمی که می توان تنبلی تخمدان را تشخیص داد، نامنظم شدن سیکل قائدگی است. این نامنظمی می تواند به صورت  طولانی شدن دوره قائدگی، افزایش شدت قائدگی و یا عدم قائدگی اتفاق بیفتد. از دیگر علائم این عارضه افزایش هورمون های مردانه است که همین افزایش هورمون ها می تواند سبب ضخیم شدن مو صورت را در خانم ها شود. چرب شدن پوست صورت و افزایش صورت و آکنه از دیگر علائم تنبلی تخمدان است.

·      تشخیص تنبلی تخمدان

برای اطمینان از وجود تنبلی تخمدان در زنان، آزمایش منحصرد به فردی وجود ندارد و باید برای تشخیص این بیماری تست‌‌های تشخیصی مختلفی توسط متخصص زنان انجام گیرد.

معاینه فیزیکی : اندازه گیری دور کمر، فشار خون، معاینه زیر شکم با لمس کردن  برای تشخیص اینکه تخمدان‌ها متورم شده اند یا نه چراکه واندازه‌گیری می‌شوند و به نواحی که در آنها موهای اضافی رشد کرده توجه می‌شود.

آزمایش‌های خون : بررسی سطوح هورمون آندروژن و گلوکز خون

سونوگرافی واژینال:  انجام سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی، تصاویری از ناحیه لگن نشان خواهد داد.

• درمان تنبلی تخمدان

متاسفانه روش درمانی مشخصی برای این مشکل وجود ندارد. در درمان تنبلی تخمدان، علائم بیماری مدیریت و کنترل می شود. طبق نظر دکتر زهراسیفی متخصص زنان، ایجاد تغییراتی در سبک زندگی فرد مبتلا مثل کاهش وزن کمک زیادی به کنترل بیماری خواهد کرد. همچنین برخی داروها از جمله انسولین، می‌تواند برای تنظیم سطوح هورمون بدن مورد استفاده قرار گیرد. بیمار مبتلا به عارضه تنبلی تخمدان باید تحت نظر متخصص زنان قرار گیرد تا از پیشرفت این بیماری جلوگیری به عمل آید.

برخی از خدمات دکتر زهرا سیفی متخصص زنان غرب تهران

درمان نابروری