جراحی کیست تخمدان

یکی از بیماری های شایع در خانم ها کیست تخمدان است که این کیست ها بسیار کوچک و کیسه های پر از مایع هستند که در تخمدان بوجود می آیند و در اکثر موارد بدون نشانه خاصی هستند. کیست تخمدان انواع مختلفی دارد که کیست عملکردی شایع ترین نوع کیست تخمدان است. علت بوجود آمدن کیست تخمدان، آزاد نشدن تخمک یا از بین نرفتن فولیکولی است که تخمک در آن شکل می گیرد

جراحی-کیست-تخمدان

در اکثر موارد کیست تخمدان بدون علامت است. درصورتی که کیست تخمدان دچار پارگی و خون ریزی شود ممکن است مشکلاتی را به همراه آورد. در صورت داشتن هریک از علائم زیر حتما به یکمتخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.

احساس درد در ناحیه شکم

نفخ در ناحیه شکم

اشکال در دفع ادرار

تکرر ادرار

داشتن یک درد خفیف در ناحیه کمر

خونریزی های غیر طبیعی و قاعدگی دردناک

داشتن حالت تهوع یا استفراغ

از دست دادن اشتها

جراحی کیست تخمدان با لاپاراسکوپی

در صورتی که با استفاده از روش های غیر جراحی نتوان کیست تخمدان را از بین برد و کیست با گذشت زمان رشد و پیشرفت کند ومنجر به درد شدید شود می توان با استفاده از جراحی لاپاراسکوپی کیست را خارج کرد. در ابتدا برای تعیین محل کیست از لاپاراسکوپ استفاده می شود.

در این جراحی که تحت بیهوشی عمومی صورت می گیرد در ابتدا شکم با گاز دی اکسید کربن برای ایجاد فضای لازم پر می شود پس از آن برای وارد کردن لوله لاپاراسکوپ و دیگر ابزار های جراحی به داخل شکم در قسمت تحتانی شکم دو یا سه برش 5/0 تا 1 سانتی متری ایجاد می شود. با استفاده از این روش جراحی می توان کیست تخمدان را خارج کرد. در جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان جراح تمام سعی خود را می کند که در حین برداشتن کیست آسیبی به تخمدان وارد نشود و تخمدان دست نخورده باقی بماند.

مراقبت های پس از جراحی لاپاراسکوپی تخمدان

پس از جراحی لاپاراسکوپی تخمدان ممکن است در ناحیه برش کبودی و تورم مشاهده کنید یا کمی احساس درد داشته باشید که این امر طبیعی است و با مصرف مسکن های تجویز شده می توانید درد خود را تسکین دهید. در صورتی که در حین جراحی لاپاراسکوپی برای باز کردن شکم از دی اکسید کربن استفاده شود ممکن است در ناحیه شانه ها و قفسه سینه دردی را احساس نمایید که جای هیچ گونه نگرانی ندارد و به مرور زمان و در طی چند روز این درد تسکین می یابد.

به هیچ عنوان نباید پس از جراحی لاپاراسکوپی به مدت چند روز رانندگی کنید داشتن یک همراه در روز جراحی الزامی می باشد.

به مدت یک هفته پس از جراحی لاپاراسکوپی از ورزش کردن و بلند کردن اجسام سنگین خودداری نمایید.

بعد از جراحی غذاهای سبک مصرف نمایید. داشتن حالت تهوع بعد از جراحی به علت بیهوشی طبیعی است.

داشتن خونریزی های خفیف واژن تا چند روز پس از جراحی لاپاراسکوپی طبیعی می باشد و جای نگرانی ندارد.

برخی از خدمات دکتر زهرا سیفی متخصص زنان غرب تهران

درمان نابروری