درمان خشکی واژن

یکی از شایع ترین مشکلات زنان که معمولا با آن دست و پنجه نرم می کنند خشکی و عدم رطوبت واژن می باشد که با افزایش سن و کاهش میزان تولید هورمون های استروژن و پروژسترون در واژن این خشکی تشدید می شود. یکی دیگر از عواملی که باعث خشکی واژن می شود دوران یائسگی می باشد. در این دوران دیواره واژن نازک شده و التهابات داخلی آن در اثر کاهش ترشح هورمون های ذکر شده افزایش پیدا می کند. لایه موجود در دیواره داخلی واژن حین مقاربت در اثر تغییرات هورمونی در این دوران تحریک پذیرتر می شود و موجب ایجاد درد در واژن حین نزدیکی می شود.

علائم خشکی واژن

• سوزش یا خارش یا خارش بافت واژن
  • مقاربت جنسی دردناک
  • خونریزی پس از مقاربت
  • بیماری های دستگاه ادراری مانند سوزش تکرر
  • در معاینه بافت واژن بیماران مبتلا نازک تحریک شده وشن و رنگ پریده می باشد.
دکتر زهرا سیفی متخصص زنان غرب تهران جهت درمان خشکی واژن می تواند مشاوره و راهکارهایی را در اختیار بیمار خود بگذارد که بیمار بتواند راحت تر این دوره را بگذراند و آسان تر با علائم و نشانه های آن خود را تطابق دهد . راه های ارتباطی : 44977660 و پیچ اینستاگرام

عوامل خشکی واژن

شایع ترین علت خشکی واژن کاهش طبیعی استروژن و به دلیل یائسگی می باشد. پس از برداشتن تخمدان ها نیز از طریق جراحی بعد از زایمان یا در دوران شیردهی نیز احتمال بروز خشکی واژن دراثر کاهش سطوح استروژن وجود دارد. داروهای ضد استروژن می توانند خطر بروز خشکی واژن را افزایش دهند. احتمال ابتلا به این مشکل در زنان سیگاری، زنانی که از نظر جنسی فعال نیستند یا زایمان واژینال نداشته اند، بیشتر است.

عوارض خشکی واژن

عوارض به دنبال خشکی و در نتیجه التهاب بافت و افزایش PH ، قلیایی شدن واژن و احتمال بروز عفونت های باکتریایی یا قارچی ثانویه در زنان مبتلا به این بیماری بیشتر می شود. بنابراین باید مراقب پیامدهای آن بود.

درمان خشکی واژن

هدف از درمان خشکی واژن کاهش ناراحتی های ناشی از خشکی واژن طی فعالیت های روزمره است. درمان جدی زمانی آغاز می شود که عفونت ایجاد شده باشد، اما از آنجا که ابتلا خشکی واژن، پایین بودن سطوح استروژن می باشد مهم ترین مکمل استروژن خواهد بود. انواع کرم ها و قرص های حاوی استروژن معمولا موثر هستند. اگر درمان موضعی موثر نبود استروژن خوراکی می تواند مفید باشد. این داروها حتما پس از مراجعه به پزشک متخصص زنان تهیه می شود. باز گرداندن حالت لغزندگی واژن طی مقاربت جنسی حتما باید در نظر گرفته شود. بسیاری از پزشکان برای پیشگیری از مشکلات مربوط به درمان با مکمل خوراکی استروژن و فرآورده های استروژن واژنی شامل قرص ها و کرم ها را ترجیح می دهند. این فرآورده ها استروژن را در محل آزاد می کنند. داروهای موضعی عوارض ناشی از مصرف مکمل های خوراکی و تزریقی استروژن را ندارند اما کاربرد آنها مشکل تر است. بسیاری از زنان توصیه می کند چنانچه زنان یائسه مبتلا به خشکی از لحاظ جنسی فعال هستند زناشویی منظم خود را ادامه دهند زیرا اینکار به سالم نگه داشتن بافت واژن آنها کمک می کند.

نتیجه گیری

جهت افزایش شانس سالم و مرطوب نگه داشتن مخاط واژینال باید آب زیادی مصرف شود و از خوردن داروهای سرماخوردگی و آنتی هیستامین ها که میتوانند مخاط رحم را خشک کنند پرهیز شود.

2 thoughts on “درمان خشکی واژن

1. شهین - مارس 16, 2019 در 11:42 ق.ظ

آیا علائم خشکی واژن با شروع یائسگی تشدید میشه؟

• drseify - مارس 16, 2019 در 11:54 ق.ظ

سلام بله علائم خشکی واژن همراه با کاهش هورمون استروژن و شروع یائسگی تشدید میشه