زگیل تناسلی و راه انتقال آن

آیا بیماری زگیل تناسلی را می شناسید؟

انواع زگیل تناسلی چگونه است؟

آیا می دانید این بیماری چگونه درمان می شود؟ در ادامه به توضیح بیشتر این بیماری پرداخته می شود تا آگاهی مناسب به شناخت این بیماری برسید .

زگیل تناسلی

ویروس هیومن پاپیلوما یا ویروس HPV مولد بیماری زگیل تناسلی شناخته می شود . زگیل تناسلی از جمله مواردی است که در دسته انتقال جنسی قرار دارد اما لزوما همیشه از طریق رابطه جنسی منتقل نمی شود و ممکن است از طریق استفاده از لوازم بهداشتی مانند تیغ مشترک ، لیف مشترک ، سونا یا جکوزی ( جایی که سر زگیل باز شده باشد و ویروس پخش شده و فرد بلافاصله با آن در تماس باشد. ) منتقل شود .

زگیل تناسلی

علائم

علائم شناخت بیماری در افراد، گاهی بدون نشانه است و حتی خود بیمار از ابتلا به بیماری آگاهی ندارد این روند ممکن است تا چند سال ادامه داشته باشد و یا گاهی افراد علائم بیماری را در خود دارد اما چون این بیماری را نمی شناسد متوجه وجود بیماری نمی شود . در این حال ممکن است ویروس در بدن به مدت طولانی وجود داشته باشد ولی علائم خاصی مشاهده نشود و یا در حالت بروز علائم بعد از گذشت دوهفته پس از تماس دیده شود .

HPV در بیماران به صورت متفاوت خود را نشان می دهد در مواردی به صورت خود به خودی بعد از یک یا دو هفته رفع می شود و یا خیلی دیر به درمان جواب می دهند. این بیماری خود را با یک افت ایمنی نشان می دهد .

درمان

این بیماری درمان قطعی ندارد و برای درمان زگیل تناسلی برخی معتقدند ویروس ضعیف شده آن به صورت دائمی در بدن باقی می ماند و اما عده ای تصور می کنند این ویروس کاملا از بدن دفع می شود خوشبختانه سیستم ایمنی بدن به رفع این ویروس کمک شایانی می کند .

راه انتقال بیماری

عمده انتقال این بیماری از طریق رابطه جنسی ذکر می شود که برای آن دو شرط لازم است . در ابتدا فرد باید نشانه فیزیک ظاهری بیماری را در خود داشته باشد یعنی ضایعات زگیل که به صورت برجستگی هایی روی پوست است ، وجود داشته باشد . در مرحله دوم این ضایعات لزوما باید در تماس با یک مخاط باشند . این مخاط ممکن است دهانی در اورال سکس و یا از طریق واژن و مقعد باشد در نتیجه اگر فردی این بیماری را داشته و درمان کرده است و در حال حاضر فیزیک ضایعه را ندارد شخص بیمار قابلیت انتقال بیماری را به شخص دیگر و یا پارتنر خود ندارد، هرچند ممکن است این بیماری در خون فرد وجود داشته باشد .

همان طور که ذکر شد علاوه بر این مورد آب استخر ، حوله مرطوب آلوده نیز انتقال می یابد.

دکتر زهرا سیفی متخصص زنان غرب تهران جهت درمان زگیل تناسلی می تواند مشاوره و راهکارهایی را در اختیار بیمار خود بگذارد که بیمار بتواند راحت تر این دوره را بگذراند و آسان تر با علائم و نشانه های آن خود را تطابق دهد . راه های ارتباطی : 44977660 و پیچ اینستاگرام

پیشگیری

از جمله روش های پیشگیری برای بیماری زگیل تناسلی استفاده کردن از روش محافظت شده برای برقراری رابطه جنسی در تعدد پارتنرها ، نداشتن وسایل بهداشتی مشترک از جمله مسواک ، لوازم شیو و … است .

کلام آخر

گاهی بیماری ها آنطور که تصور می شود خطرناک نیستند و با داشتن اطلاعات کلی درمورد آن می توانید هم سلامت خود را حفظ کنید و هم اطلاعات لازم را کسب نمایید . درمان به موقع و بررسی علائم در بیماری زگیل تناسلی مهم بوده و تاثیر گذار خواهد بود . شما می توانید اطلاعات لازم در مورد این بیماری را از متخصص زنان و زایمان دریافت نمایید .