سندروم تخمدان پلی کیستیک

برخی از زنان مبتلا به سندورم تخمدان پلی کیستیک هستند، در واقع این بیماری یکی از بیماری های شایع در دوران باروری است که باعث بروز مشکلاتی می شود، در زنانی که مبتلا به این بیماری هستند تعادل هورمون های جنسی ( استروژن و پروژسترون) بر هم می خورد که این امر موجب رشد کیست های تخمدانی می شود . سندورم تخمدان پلی کیستیک بروی چرخه قاعدگی و باروری نیز تاثیراتی می گذارد .

علل سندروم تخمدان پلی کیستیک

در حال حاضر علت دقیق بروز این بیماری ناشناخته می باشد . اما برخی از پزشکان بر این باورند که علل ژنتیکی و تغییرات هورمونی در بروز این سندروم می تواند تاثیر گذار باشد . در زنانی که سابقه فامیلی سندروم تخمدان پلی کیستیک دارند احتمال بوجود آمدن این سندرو م در آن ها افزایش می یابد . یکی دیگر از علت های بروز این سندروم می تواند افزایش تولید بیش از حد هورمون اندروژن باشد .   زنانی که مبتلا به این سندروم می باشند میزان بیشتری هورمون اندروژن تولید می کند، اندروژن هورمون جنسی مردانه ای می باشد که در بدن زنان تولید می شود در صورتی که این هورمون بیش از حد تولید شود باعث بروز مشکلاتی در زنان می شود . افزایش تولید اندروژن موجب می شود که در دوران تخمک گذاری تخمک های بیشتری رها شود .

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک

علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک در هر فردی متفاوت می باشد، در زیر به برخی از علائم این بیماری اشاره شده است :

قاعدگی های نامنظم

زنانی که مبتلا به این سندروم هستند با اختلالاتی در دوران قاعدگی مواجه هستند در واقع نشانه اصلی سندروم تخمدان پلی کیستیک اختلالات دوران قاعدگی می باشد ، زنانی که پی در پی با مشکلاتی در قاعدگی مواجه هستند حتما باید به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایند، تا علت بروز این مشکل مشخص شود و مورد بررسی قرار گیرد.

افزایش هومون های مردانه

همانطور که گفته شده این سندروم موجب افزایش تولید هومون های مردانه و کاهش هورمون های جنسی زنانه می شود، که می تواند باعث بروز مشکلاتی شود که در زیر به آن ها اشاره شده است :

رشد موهای زائد در صورت و بدن

ریزش مو

سندروم تخمدان پلی کیستیک می تواند باعث بروز مشکلات دیگر مانند افسردگی، ناباروری و بیماری هایی مانند دیابت و فشار خون بالا شود .

درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک

زنانی که مبتلا به این بیماری هستند برای کنترل علائم این بیماری باید، رژیم غذایی سالمی داشته باشند، و در صورتی که قصد بارداری ندارند می توانند از قرص های ضد بارداری استفاده نمایند .

داروهایی توسط متخصص زنان و زایمان برای تحریک تخمک گذاری تجویز می شود، در صورتی که با استفاده از روش دارویی درمان لازم صورت نگرفت می توان از جراحی برای درمان این سندروم استفاده کرد .

برخی از خدمات دکتر زهرا سیفی متخصص زنان غرب تهران