علائم کیست تخمدان

کیست تخمدان، کیست های مملو از مایعات است که در تخمدان یا روی آن و در ابعاد و تعداد مختلف تشکیل می شود. ممکن است این کیست ها سرطانی و بدخیم باشند. اما معمولا این کیست ها خوش خیم هستند و در هر سنی امکان مبتلا شدن به آن دیده می شود. اغلب اوقات کیست تخمدان در سن باروری و یا رابطه جنسی رخ می دهد. کیست تخمدان سرطانی در زنان یائسه و مسن بیشتر اتفاق می افتد، اما باید ذکر کرد که کیست های تخمدان هیچ گونه علائمی را در فرد ایجاد نمی کند.

علل کیست تخمدان

آندومتریوز: اگر بافت های آندومتر خارج از مکان خود رشد کند، اصطلاحا آندومتریوز رحمی گفته می شود. برخی مواقع ممکن است آندومتریوز در لوله رحمی (فالوپ)، تخمدان یا مثانه رشد کند، که در این صورت کیست های خونی در این اعضا دیده می شود.
سندروم تخمدان پلی کیستیک: معمولا 6 الی 10 درصد خانم ها حامل این نوع سندروم می باشند. سندروم پلی کیستیک در اثر رشد کیست های کوچک در تخمدان ایجاد می شود که خطرناک هم نیست. این کیست ها باعث بروز اختلالات و ناهنجاری در هورمون های ترشحی تخمدان می شوند، لذا سطح هورمون آندروژن افزایش می یابد و تخمک گذاری کاهش می یابد و یا کاملا قطع می شود.
عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به کیست تخمدان
عوامل بسیاری هستند که خطر کیست تخمدان را افزایش می دهند، بعضی از این علائم عبارتند از:
• بارداری های متعدد
• استعمال دخانیات و نوشیدن مشروبات الکلی
• مصرف برخی از داروها، به خصوص داروی ضد استروژن
• کم کاری تیروئید
• مصرف برخی از داورهایی که بر تخمدان تاثیر مستقیم می گذارند

علائم کیست تخمدان

تشخیص وجود کیست در تخمدان بسیار دشوارمی باشد، زیرا معمولا علائم خاصی در بیمار ظاهر نمی کند، بلکه عوارضی در صورت بزرگ بودن کیست، پارگی ، از بین رفتن نارسایی تغذیه ای که از طریق تخمک انجام می گیرد، ظاهر می کند.

برخی از علائم کیست تخمدان

• احساس درد در لگن
• احساس درد هنگام مقاربت
• سیکل قاعدگی نامنظم
• یبوست سخت
• نفخ
• سوزش معده
• سوء تغذیه یا احساس سیری در ابتدای خوردن

درمان کیست تخمدان

درمان کیست تخمدان به حجم کیست و سن بیمار بستگی دارد. چرا که در برخی مواقع کیست ها به صورت خودکار از بین می رود. لذا اولین گام در درمان کیست تخمدان مصرف برخی از داروها می باشد. در صورت بزرگ بودن کیست و درد، بیمار باید تحت جراحی قرار بگیرد.

برخی از خدمات دکتر زهرا سیفی

درمان ناباروری