هیسترکتومی چیست ؟

سیستم تولید مثل در زنان ؛ سیستم پیچیده ای است که گاهی به دلیل بیماری و در راستای درمان ، مجبور به انجام جراحی می شویم ؛ یکی از جراحی های شایع در حوزه زنان ، جراحی برداشتن رحم یا هیسترکتومی می باشد.

علل انجام عمل هیسترکتومی

این عمل به دلایل مختلف انجام می شود که عبارتند از :

• سرطان رحم
  • سرطان دهانه رحم
  • عوارض زایمانی چون خونریزی های شدید زایمانی
  • خونریزی های نامنظم و طولانی رحمی که به درمان جواب نداده اند.
  • درد مزمن لگنی طولانی مدت
  • اندومتریوز شدید
  • افتادگی شدید رحمی
  • تومورهای رحمی مانند فیبروم ها
  • و غیره

روش های جراحی هیسترکتومی

راه های متفاوتی برای این جراحی وجود دارد که عبارتند از :

1. جراحی باز
  2. لاپاراسکوپی
  3. جراحی روباتیک ( امکانات جراحی روباتیک در ایران وجود ندارد ولی نتایج عمل آن مانند لاپاراسکوپی است.)

این جراحی در صورتی که عوامل همراه دیگری نداشته باشد ، تقریبا جراحی بدون عارضه ای است ؛ مخصوصا اگر طی آن فقط رحم برداشته شود.

اما چنانچه به دلایلی تخمدان هم همراه رحم برداشته شود ، علایم یائسگی ظاهر می شود ؛ که در صورت صلاحدید پزشک برای کاهش این عوارض می شود از هورمون درمانی استفاده کرد.

بسته به روش جراحی ؛ بعد از انجام عمل در موارد لاپاراسکوپیک تا یک روز و در موارد جراحی باز ، دو تا سه روز در بیمارستان بستری خواهید بود. لازم به ذکر است که در موارد لاپاراسکوپیک تقریبا 2 تا 6 هفته زمان لازم است تا به انجام کارهای روزمره خود برگردید. البته این زمان ها برای زمانی است که علت جراحی ، به خاطر سرطان نباشد.

آیا ممکن است در عمل هیسترکتومی تخمدان ها برداشته شوند ؟

بله این امکان وجود دارد که طی عمل هیسترکتومی تخمدان ها با هدف کاهش ریسک سرطان ها برداشته شوند.

باید توجه داشت در بانوانی که هنوز دچار یائسگی نشده اند ، با برداشتن تخمدان ها همراه با عمل هیسترکتومی ، ترشح هورمون استروژن که وظیفه حفاظت از بدن در مقابل مشکلات قلبی و پوکی استخوان را برعهده دارد ، از دست خواهند رفت.

هیسترکتومی

آیا هیسترکتومی سبب یائسگی بیمار می شود ؟

بانوانی که تحت عمل هیسترکتومی قرار می گیرند ، دیگر عادت ماهانه نمی شوند. اما اینکه فرد دچار یائسگی شود به این بستگی دارد که طی عمل ، تخمدان ها از بدن خارج شده اند یا خیر.

در صورتی که تخمدان ها از بدن خارج نشوند ، همچنان هورمون تولید می کنند ؛ لذا در این حالت یائسگی رخ نخواهد داد اما این امکان وجود دارد که علائم یائسگی کمی زودتر از سن یائسگی طبیعی ظاهر شوند.

پس از عمل هیسترکتومی ، ممکن است بیمار با علائمی همچون گر گرفتگی مواجه شود که به دلیل انسداد راه رسیدن جریان خون به تخمدان ها می باشد ؛ در این حالت تخمک ها مانع آزادسازی استروژن می شوند.

اما چنانچه طی عمل هر دو تخمدان از بدن خارج شوند ؛ بلافاصله پس از عمل ، بیمار یائسه خواهد شد. چرا که عدم وجود تخمدان ها سبب افت زیاد سطح هورمون ها شده و در این حالت علائم ناشی از یائسگی ، شدیدتر از یائسگی طبیعی خواهد بود.

نظرات بسته شده است.