واژینیسموس چیست ؟

از واژینیسموس یا به عبارتی ترس از مقاربت جنسی واژینال ، می توان به عنوان نوعی اختلال جنسی شایع در میان بانوان یاد کرد که در حال حاضر با پیشرفت فناوری های پزشکی امکان درمان آن تحقق یافته است. ( بیماری های زنان )

در واقع منظور از واژینیسموس ؛ انقباض غیرارادی عضلات کف لگن و جداره واژن ، نسبت به ورود هر گونه جسم خارجی به واژن می باشد.

به طور کلی در خانم های مبتلا به این اختلال ؛ شاهد آن خواهیم بود که در هنگام مقاربت جنسی ، مسیر کانال واژن به طور کامل مسدود شده و این مسئله به عدم موفقیت نزدیکی جنسی می انجامد.

در ویدئوی زیر ، صحبت های دکتر زهرا سیفی متخصص زنان و زایمان تهران را پیرامون واژینیسموس ملاحظه می فرمایید.

انواع واژینیسموس

واژینیسموس به دو دسته واژینیسموس اولیه و واژینیسموس ثانویه تقسیم می شود.

1. واژینیسموس اولیه : این نوع از واژينيسموس زمانی رخ می دهد که زن تا به حال تجربه رابطه جنسی نداشته و برای بار اول می خواهد آن را تجربه کند. خانم هایی که پس از ازدواج ، تقریبا 10 مرتبه در بازه های زمانی مختلف تلاش کرده و موفق به دخول کامل نشده اند ؛ ممکن است دچار واژينيسموس اولیه باشند.
  2. واژینیسموس ثانویه : در این نوع از واژينيسموس ، زنانی که پیشتر تجربه مقاربت جنسی داشته اند ، پس از تکرار نزدیکی های دردناک از داشتن رابطه جنسی ابراز انزجار می کنند.

علل بروز واژینیسموس

در پی بیماری واژينيسموس ؛ ممکن است در زمان داشتن مقاربت جنسی ، تنها بخشی از آلت مرد آن هم همراه با درد زیاد وارد واژن زن گردد یا این که امکان دارد به هیچ عنوان دخول اتفاق نیفتد.

بیماری واژينيسموس ، هم می تواند به دنبال دلایل جسمی و فیزیکی رخ دهد و هم می تواند ناشی از یکسری علل روانی باشد.

علل روانی

از دلایل روانی واژینیسموس یا در حقیقت دخول غیرممکن ، عبارتند از :

• تجاوز
  • مقاربت جنسی خشن
  • اختلافات زناشویی
  • ترس از حاملگی
  • احساس گناه از مقاربت جنسی
  • نداشتن آگاهی کافی درباره مقاربت جنسی
  • محدودیت های سخت جنسی از سوی خانواده

علل فیزیکی

از علل جسمی که سبب بروز واژینیسموس و دخول غیرممکن می شوند ؛ می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

• عفونت واژینال
  • زخم دهانه رحم
  • التهاب لگن
  • خشکی واژن
  • پرتودرمانی لگن

درجات واژينيسموس

واژينيسموس از لحاظ شدت ؛ می تواند خفیف ، متوسط یا شدید باشد ؛ از این رو به درجات مختلفی تقسیم می شود که از قرار زیر می باشند :

1. واژنیسموس گرید 1 : در این درجه از واژينيسموس ، بیمار در حین رابطه جنسی درد خواهد داشت ؛ اما در هنگام معاینه لگنی هیچ مشکلی احساس نخواهد کرد.
  2. واژینیسموس گرید 2 : بیمار هم در حین مقاربت جنسی و هم در هنگام معاینه مقاومت کرده و درد خواهد داشت.
  3. واژینیسموس گرید 3 : در این حالت ، بیمار قادر نخواهد بود هنگام معاینه واژینال به درستی دراز کشیده و در وهله اول معاینه خود را به عقب می کشد.
  4. واژینیسموس گرید 4 : در این درجه از واژينيسموس ، هنگامی که پزشک قصد معاینه واژن بیمار را می کند ؛ بیمار بی اختیار کمر و باسن خود را از روی میز معاینه بلند کرده ، ران های خود به هم فشرده و خود را به سمت عقب می کشد.
  5. واژینیسموس گرید 5 : در این حالت ، فرد اجازه هیچ نوع تماسی را به پزشک نمی دهد و انجام معاینه واژینال بر روی او منجر به واکنش های بیشتر بدن ؛ از قبیل افزایش ضربان قلب ، تعریق زیاد ، لرزش شدید ، جیغ زدن ، ضعف و بیهوشی می شود.

تشخیص واژينيسموس

لازم به ذکر است که گاها برخی بیماری ها ؛ اعم از وجود جداره در داخل واژن ، عدم تکامل مجاری ادرار و انسدادهای آناتومیک با علائمی مشابه واژينيسموس همراه هستند.

لذا صرفا با مشاهده دخول دردناک نمی توان گفت که فرد به واژينيسموس مبتلا است و جهت احراز وجود این اختلال ، فرد باید توسط پزشک متخصص زنان و زایمان مورد بررسی و معاینه قرار گیرد.

درمان واژینیسموس

یکی از رایج ترین سوالاتی که افراد مبتلا به اختلال واژينيسموس با آن روبرو هستند این است که آیا واژينيسموس درمان دارد ؟

در پاسخ به این سوال باید اشاره داشت که بله ، همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد ؛ این بیماری قابل درمان است.

البته باید متذکر شد که روش درمانی در هر فرد بر اساس شدت اختلال ، علل به وجود آورنده و غیره متفاوت خواهد بود.

دکتر زهرا سیفی ، از مجرب ترین پزشکان متخصص زنان و زایمان می باشند که در حوزه درمان بیماری های زنان از جمله واژینیسموس تجربیات بالایی دارند و به جرأت می توان از ایشان به عنوان بهترین دکتر برای درمان واژينيسموس در تهران نام برد.

راه های درمان واژينيسموس

• مشاوره درمانی
  • تمرین با دیلاتور
  • تمرینات کگل ( ورزش تقویت عضلات کف لگن )
  • استفاده از لوبریکانت برای لغزنده شدن و روانکاوی واژن
  • درمان با RF
  • تزریق بوتاکس

در خصوص درمان واژينيسموس با تزریق بوتاکس ، توجه داشته باشید که تزریق بوتاکس ؛ از جمله روش های درمان قطعی واژینیسموس می باشد که با فلج موقت عضلات واژن و بردن آن ها به حالت استراحت ، موجب درمان واژیسنیسموس می شود.

جهت کسب اطلاعات کافی درباره درمان واژینیسموس با بوتاکس ، مقاله موجود در سایت را مطالعه بفرمایید.

چهارده − دوازده =