کیست فولیکولار

کیست فولیکولار چیست ؟

یکی از رایج ترین انواع کیست تخمدان در بانوان ، کیست فولیکولار ( کیست خوش خیم تخمدان ) می باشد که در اثر رشد یک فولیکول مولد تخمک ایجاد می گردد.

در حالت کلی ، تخمک درون یک کیسه پر از مایع بافتی تحت عنوان کیسه فولیکول قرار دارد ؛ زمانی که این فولیکول ها در طی سیکل ماهیانه ، رشد بیش از حد داشته و جهت آزاد سازی تخمک باز نشوند ؛ موجب تشکیل کیست های فولیکولار خواهند شد.

لازم به ذکر است که کیست های فولیکولار ، غالبا در سنین باروری و در پی تخمک گذاری ایجاد می شوند ؛ لذا پیدایش این کیست ها در سنین قبل از بلوغ به ندرت اتفاق خواهد افتاد و همچنین در دوران یائسگی نیز شاهد بروز آن نخواهیم بود.

توجه داشته باشید که کیست های فولیکولار ، اغلب بدون درد بوده و خطری به دنبال نخواهند داشت.

بعلاوه شایان ذکر است که این کیست ها معمولا طی پروسه های بعدی قاعدگی خود بخود مرتفع می گردند و در معدود مواردی ممکن است عواقب خطرناکی در پی داشته و نیاز به بررسی های دقیق پزشکی داشته باشند.

کیست فولیکولار

علائم کیست فولیکولار :

به طور کلی ، کیست های فولیکولار نشانه یا علامت خاصی به همراه ندارند و تنها در صورتی که بیش از حد رشد کرده یا متلاشی شده باشند ، احتمال دارد علائم ذیل را به دنبال داشته باشند :

• حالت تهوع و استفراغ
  • درد یا نفخ در ناحیه تحتانی شکم
  • حساس شدن سینه ها نسبت به درد
  • بروز تغییراتی در سیکل ماهیانه

باید توجه داشت که چنانچه فرد با درد ناگهانی یا شدید در ناحیه شکم خود مواجه گردد و بخصوص در صورتی که این درد با افزایش درجه حرارت بدن و حالت تهوع نیز همراه باشد ؛ می بایست فورا به پزشک متخصص زنان مراجعه شود.

زیرا ممکن است این اتفاق ، ناشی از مشکلات جدی تری بوده و نیاز به بررسی های اورژانسی داشته باشد.

درمان کیست فولیکولار تخمدان :

چنانچه کیست های فولیکولار در معاینات معمول ، توسط پزشک تشخیص داده شوند و در صورتی که بیمار در سنین باروری بوده و این کیست ها منجر به ایجاد هیچ گونه علائمی در او نشده باشند ؛ غالبا پزشک ، درمانی را برای بیمار تجویز نکرده و اجازه می دهد که کیست به خودی خود برطرف گردد.

البته کیست ها توسط پزشک ، به طور مرتب مورد بررسی قرار خواهند گرفت و حتی در مواردی ممکن است سونوگرافی واژینال ، معاینات لگنی ، سی تی اسکن ، ام آر آی و تست های تشخیصی دیگری درخواست شود تا از عدم رشد کیست ها اطمینان حاصل گردد.

لازم به ذکر است در صورتی که کیست فولیکولار به حدی رشد کرده باشد که سبب بروز درد یا انسداد خونرسانی به تخمدان ها یا لوله های رحمی شده باشد ؛ پزشک متخصص به منظور درمان آن ، جراحی کیست فولیکولار را درخواست خواهد کرد.

دکتر زهرا سیفی بهترین متخصص زنان تهران ، یکی از بهترین متخصصان در حوزه زنان و زایمان در استان تهران می باشند که شما عزیزان می توانید در راستای دریافت بهینه ترین خدمات درمانی به مطب ایشان مراجعه فرمایید.