تبخال تناسلی

تبخال تناسلی چیست ؟

تبخال تناسلی ؛ نوعی بیماری عفونی ناشی از ویروس ( HSV ) است که عموما در افراد در سنین جوانی نمود می یابد و می توان از آن به عنوان یکی از رایج ترین بیماری های زنان و مردان ( با ریشه عفونی ) یاد کرد. این بیماری عفونی ؛ برخی مواقع ، فروکش کرده و مجددا عود می کند و متاسفانه تا پایان عمر با فرد همراه می باشد.

توجه داشته باشید که دوره تبخال تناسلی ، اغلب چیزی حدود 10 روز الی 2 هفته طول می کشد.

عفونت تبخال تناسلی در روز اول ، سبب بروز سوزش یا خارش جزئی در بخشی از پوست ناحیه تناسلی می شود و از روز دوم به بعد ، به پیدایش جوش هایی کوچک و تاول مانند که در مجاورت هم بوده و سوزش و خارش بیشتری به دنبال دارند ؛ منتج می گردد.

در این جا باید اشاره داشت که این تاول ها 2 الی 3 روز پس از آن که ظاهر شدند ، ترکیده و به شکل زخم در می آیند که زخم ها نیز طی یک هفته الی 10 روز به مرور زمان ، بهبود خواهند یافت.

تبخال تناسلی

عوامل خطرساز ابتلا به تبخال تناسلی

برخی عوامل وجود دارند که ریسک ابتلا به این بیماری را تشدید می کنند ؛ در ذیل به متداول ترین آن ها اشاره داشته ایم :

• تعدد شرکای جنسی : مقاربت جنسی با افراد مختلف ؛ از جمله عواملی است که به طور جدی ، افراد را در معرض ابتلا به بیماری تبخـال تناسلی قرار می دهد.
  • آغاز فعالیت جنسی از سن پایین : زیاد بودن تعداد سال هایی که فرد از لحاظ جنسی ، فعال بوده است می تواند احتمال ابتلا به بیماری تبخـال تناسـلی را در وی افزایش دهد.
  • سابقه بیماری های عفونی در یکی از زوجین : ابتلا به بیماری های عفونی قابل انتقال از طریق مقاربت جنسی ، می تواند احتمال ابتلا به این نوع بیماری عفونی را تشدید کند.
  • جنسیت : ریسک ابتلا به تبخال تناسلی در زنان ؛ به مراتب بیشتر از مردان است.
  • نژاد : آمار ابتلا به تبخـال تناسلی در افراد با نژاد سیاه پوست ، بیش از نژاد سفید پوست گزارش شده است.

علائم تبخال تناسلی

پیدایش تاول های کوچک در ناحیه تناسلی از تقریبا 6 روز بعد از رابطه جنسی ، که 2 الی 3 روز پس از نمایان شدن ، فرو رفته و می ترکند و حدودا طی 1 الی 2 هفته ناپدید می گردند ؛ از شایع ترین نشانه های بیماری تبخـال تناسلی محسوب می شود.

از دیگر علائم تبخال تناسلی عبارتند از :

• ترشح از مجاری ادرار
  • ترشح از واژن در خانم ها
  • دردناک شدن غدد لنفاوی کشاله ران
  • سوزش ادرار و احساس درد شدید در هنگام دفع ادرار

شایان ذکر است افزایش درجه حرارت بدن ، سستی و بیحالی و بدن درد ؛ از علائمی هستند که اولین بار پس از ابتلا به عفونت تبخـال تناسلی ، رخ می دهند.

درمان تبخال تناسلی

جهت درمان تبخال تناسلی ، روش قطعی وجود ندارد ؛ البته توجه داشته باشید که مصرف برخی داروها از جمله داروهای ضد ویروس ، می تواند علائم و نشانه های این بیماری را کنترل کند.

همچنین مصرف مسکن هایی ؛ نظیر آسپرین و استامینوفن ، نیز در کاهش درد ناشی از تبخـال تناسلی بسیار موثر هستند.

لازم به ذکر است که مصرف داروهای مذکور ، تبخـال تناسلی را ریشه کن نمی کند ؛ اما می تواند علائم این بیماری را به میزان قابل توجهی کنترل نماید.

پیشگیری از تبخال تناسلی

در حال حاضر ؛ هیچ گونه واکسن یا روش درمانی قطعی ، برای پیشگیری از بروز تبخـال تناسلی و درمان آن وجود ندارد.

در ذیل به روش هایی که می توانند در پیشگیری از بروز آن ، موثر واقع گردند اشاره شده است :

1. همانطور که پیشتر ذکر شد ؛ داشتن شرکای جنسی متعدد در بروز تبخـال تناسلی ، امری دخیل است ؛ از این رو توصیه می شود در راستای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ، از داشتن رابطه جنسی با شرکای جنسی متعدد خودداری نمایید.
  2. اکیدا توصیه می شود هنگام فعال بودن این بیماری ، از آمیزش جنسی اجتناب کنید ؛ زیرا تبخال تناسلی یک بیماری عفونی است و به سهولت از طریق مقاربت جنسی منتقل می گردد.

باید توجه داشت که استفاده از کاندوم در هنگام مقاربت جنسی ؛ نیز می تواند در جلوگیری از انتقال تبخال تناسلی ، بسیار کمک کننده باشد.

دکتر زهرا سیفی بهترین متخصص زنان و زایمان تهران ؛ بهترین راه برای پیشگیری از تبخال تناسلی را پرهیز از روابط جنسی پرخطر و مشکوک می دانند.

بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات