درباره درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی : زگیل تناسلی یا HPV  ، شایع ترین ویروسی محسوب می شود که از طریق مقاربت جنسی منتقل شده و به بدن راه می یابد. متاسفانه بسیاری از مبتلایان به این بیماری ، آگاهی کافی در خصوص آن ندارند ؛ زیرا با علائم آن آشنایی نداشته و از نحوه انتقال آن نیز اطلاع ندارند.

از این رو تصمیم داریم در مقاله حاضر به توضیحاتی مختصر پیرامون این بیماری ، علائم و روش درمان آن بپردازیم.

دکتر زهرا سیفی متخصص زنان تهران ، قادر به ارائه مشاوره و راهکارهای متناسب جهت درمان زگيل تناسلی می باشند و بیماران خود را در بهتر سپری نمودن روند درمان یاری می نمایند.

زگيل تناسلی چیست ؟

عامل اصلی بیماری زگيل تناسلی در واقع ، ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV می باشد که از طریق روابط جنسی محافظت نشده با افراد مبتلا به این بیماری انتقال می یابد.

اکثر افراد مبتلا به این بیماری ؛ به دلیل عدم آگاهی از علائم آن ، در هنگام مواجهه با علائم آن این طور تصور می کنند که زخم های ایجاد شده ، ناشی از اصلاح یا به عبارتی شیو موهای زائد ناحیه تناسلی می باشد یا در برخی موارد آن را با خال گوشتی و مواردی از این قبیل ، اشتباه می گیرند.

از این رو بی اطلاعی از علائم بیماری زگیل تناسلی ، سبب می شود که افراد زمانی به پزشک متخصص زنان رجوع نمایند که متاسفانه این بیماری در بدن آن ها انتشار یافته و شریک جنسی شان نیز به آن مبتلا شده است.

شکل ظاهری زگیل تناسلی

ظاهر زگیل تناسلی ، می تواند به یکی از صور زیر نمایان گردد :

• تورم کوچک ، گوشتی یا خاکستری در ناحیه تناسلی
  • چند زگیل که کنار هم قرار گرفته و نمای گل کلمی را ایجاد می کنند.

انواع زگیل تناسلی

ویروس زگیل تناسلی حدود 100 نوع است که از این میان ، حدود 40 نوع آن ناحیه تناسلی را مبتلا می کند.

به طور کلی زگیل تناسلی به دو نوع کم خطر و پر خطر تقسیم بندی می شود.

البته ناگفته نماند که با مراجعه بهنگام ، درمان به موقع و مراجعه منظم به متخصص زنان ، می توان احتمال پرخطر شدن یا اصطلاحا بدخیم شدن زگیل تناسلی را کاهش داد.

علائم زگیل تناسلی

زگیل تناسلی در زنان ، معمولا بر روی ناحیه خارجی واژن و جداره های آن ، بین ناحیه تناسلی خارجی و مقعد یا کانال مقعد و گردن رحم رشد می کند.

لازم به ذکر است در صورتی که زگیل در مقعد دیده شود ، اصطلاحا به آن زگیل تناسلی مقعدی می گویند.

زگیل تناسلی در مردان ، می تواند نوک آلت تناسلی ، بیضه ها یا مقعد را درگیر کند.

به طور کلی زگیل تناسلی ( فارغ از جنسیت ) ، می تواند در دهان و گلوی فردی که تماس جنسی دهانی با فرد آلوده داشته است ، پدید آید.

توجه داشته باشید که زگیل های تناسلی ، علائمی اعم از خارش و ناراحتی در ناحیه تناسلی و خونریزی هنگام مقاربت جنسی را به دنبال دارند.

روش های درمان زگيل تناسلی

به طور کلی با دقت در علائم و راه های انتقال زگيل تناسلی می توان ، در ابتدای ابتلا به این بیماری ؛ از انتقال آن جلوگیری نموده و در صورت نیاز به درمان ، اقدامات لازم را انجام داد.

در راستای درمان زگيل تناسلي ؛ درمان های متفاوتی وجود دارد که از این بین ، لیزر درمانی با استفاده از  لیزر co2  و کرایوتراپی به عنوان متداول ترین روش های درمانی زگيل تناسلی شناخته می شوند.

لازم به ذکر است که متخصص زنان در انتخاب روش مناسب برای درمان زگيل تناسلی ؛ اندازه زگيل ، تعداد آن و محل پیدایش زگيل را مد نظر قرار داده و با توجه به آن ، مناسب ترین روش درمانی را بر خواهد گزید.

درمان زگيل تناسلی با ليزر

در لیزر درمانی در همان جلسه اول ، ضایعات موجود در بدن بیمار به راحتی و با اطمینان بالا و شانس عود بسیار ناچیز ؛ قابل درمان است و از این رو نسبت به دیگر روش های درمان زگيل تناسلي ، دارای ارجحیت است.

درمان زگيل تناسلی با کرايوتراپی

در روش کرایوتراپی یا فریز کردن ، نیز زگيل تناسلی از بین می رود ؛ اما باید توجه داشت که چنانچه سایز ضایعات بزرگ باشد ، نیاز به استفاده از این روش درمانی در چند جلسه خواهد بود ؛ در حالی که در لیزر درمانی تنها در یک جلسه می توان از زگيل های تناسلی رهایی یافت.

صحبت های دکتر زهرا سیفی ، متخصص زنان تهران ؛ درباره ویروس اچ پی وی

آیا امکان درمان زگیل تناسلی در دختران باکره وجود دارد ؟

در صورتی که سایز زگیل تناسلی در دختران باکره ، خیلی کوچک باشد ؛ نیازی به درمان نداشته و این زگيل ها به مرور زمان و به خودی خود از بین خواهند رفت.

اما چنانچه رشد زگیل ها تداوم داشته و در دسته پر خطر قرار داشته باشند ، به منظور پیشگیری از سرطانی شدن آن ها باید سریعا به متخصص زنان مراجعه کرده و فرآیند درمان را آغاز نمود.

لازم به ذکر است که لیزر درمانی ، به عنوان بهترین روش درمان زگيل تناسلي در دختران مجرد محسوب می گردد.

نظرات بسته شده است.