درمان واژینیسموس با بوتاکس

آیا درمان واژینیسموس با بوتاکس امکان پذیر است ؟

به طور کلی داشتن رابطه زناشویی گرم و موثر ، در بقای زندگی تاثیر زیادی دارد. به طوری که در بسیاری از موارد ؛ زمانی که به بررسی علت اصلی جدایی ها و اختلافات پرداخته می شود ، ممکن است قسمت بارز این جدایی ها به مشکلات روابط جنسی مرتبط شود.

حال سوالی که در این جا مطرح می گردد ؛ این است که آیا برای این دست مشکلات راه حل وجود دارد ؟ اگر راه حلی برای این مشکلات موجود است ، چقدر می تواند موثر عمل کند ؟

با ما همراه باشید تا با یکی از مشکلات روابط زناشویی به نام واژینیسموس و راه های درمان آن آشنا شوید.

واژینیسموس چیست ؟

واژینیسموس ، مشکلی است که در آن واژن بیمار دچار انقباض شده و نزدیکی را غیرممکن می سازد. انقباض واژن در این حالت که به صورت تابو در جامعه تعریف می شود ، غیر ارادی بوده و فرد در آن دخالتی ندارد.

متخصصان در مورد علت این مشکل دردناک ، اطلاعات دقیقی ندارند ؛ اما احتمال آن در افرادی که مورد تجاوز قرار گرفته اند یا تجربه جنسی تلخی داشته اند بیشتر شایع است.

به ترس از مقاربت جنسی واژینال در اصطلاح پزشکی ، واژنیسموس اطلاق می شود که در واقع به دنبال انقباض غیرارادی عضلات کف لگن و جداره واژن رخ می دهد و نوعی اختلال جنسی رایج بین بانوان محسوب می گردد.

تا جایی که تقریبا 7 الی 16 درصد از خانم ها ( یک زن از هر 6 زن ) با این عارضه روبرو است.

انقباض غیرارادی عضلات کف لگن ( واژینیسموس ) ، علاوه بر نزدیکی واژینال ممکن است در پی معاینه واژن و به طور کلی وارد شدن هر جسم خارجی به واژن نیز اتفاق بیفتد.

در ادوار گذشته ، واژینیسموس در برخی موارد ؛ به طلاق زوجین منجر می شد ؛ اما خوشبختانه در عصر حاضر با پیشرفت علم پزشکی و فناوری های مربوط به آن ، امکان درمان آن میسر گشته و می توان با روش های مختلفی از جمله تزریق بوتاکس نسبت به درمان این عارضه پرداخت.

علائم واژینیسموس

لازم به ذکر است که علائم واژینیسموس ، در بین خانم ها متفاوت بوده و درجات مختلفی دارد.

اما به طور کلی اصلی ترین علامت واژینیسموس ، انقباض غیرارادی واژن می باشد که منجر به دشوار شدن دخول یا حتی غیر ممکن شدن آن می گردد ؛ به طوری که واژن این دسته از بانوان ، در هنگام مقاربت جنسی ؛ کاملا بسته می شود.

سایر علائم واژینیسموس عبارتند از :

1. فرد در حین رابطه جنسی دچار احساس سوزش در واژن خواهد شد.
  2. فرد به دلیل واهمه از درد ناشی از دخول ، از مقاربت جنسی امتناع می کند.
  3. فرد به علت مشکلات ناشی از واژینیسموس ، تمایل جنسی خود را از دست خواهد داد.

توجه داشته باشید همانطور که اشاره شد ، انقباض واژن امری غیرارادی است و فرد هیچ دخالتی در آن ندارد و نمی تواند آن را متوقف نماید.

انواع واژینیسموس

واژینیسموس ، در دو دسته طبقه بندی می شود که از قرار ذیل می باشد :

1. واژینیسموس اولیه : واژینیسموس اولیه ، زمانی بروز می کند که زن برای اولین بار دخول واژینال را تجربه می کند. لازم به ذکر است خانم هایی که پس از ازدواج ، علیرغم داشتن حداقل 10 مرتبه رابطه جنسی در بازه های زمانی مختلف ، موفق به دخول کامل نشوند ؛ به احتمال زیاد مبتلا به واژینیسموس هستند.
  2. واژنیسموس ثانویه : این نوع از واژنیسموس در بانوانی اتفاق می افتد که پیشتر رابطه جنسی را تجربه کرده اند اما به دلیل دردناک بودن آن از برقراری مجدد این رابطه احساس ترس داشته و به نوعی بیزار هستند.

درجات واژنیسموس

واژینیسموس ( دخول دردناک ) ، بسته به شدت آن می تواند درجات مختلفی از خفیف تا شدید داشته باشد.

در ذیل درجه بندی واژینیسموس را شرح داده ایم.

1. واژینیسموس گرید 1 : فرد در مقاربت جنسی احساس درد می کند ، اما در معاینه واژینال مشکلی ندارد.
  2. واژینیسموس گرید 2 : فرد هم در رابطه جنسی و هم در معاینه واژینال و لگنی با مشکل مواجه است.
  3. واژنیسموس گرید 3 : فرد به دلیل این عارضه ، حتی قادر نیست به خوبی بر روی تخت معاینه قرار بگیرد و در زمان معاینه با کشیدن خود به سمت عقب از معاینه امتناع می کند.
  4. واژینیسموس گرید 4 : فرد در زمان معاینه ، به دلیل ترس از تماس واژینال ؛ باسن و کمر خود را از روی تخت بلند کرده و ران های خود را از هم باز نکرده و خود را کاملا به عقب می کشد.
  5. واژنیسموس گرید 5 : در این گرید از واژینیسموس ، فرد علاوه بر آن که مانع معاینه لگنی توسط پزشک می شود ؛ دچار علائمی اعم از تعریق زیاد ، لرزش شدید ، افزایش ضربان قلب ، جیع کشیدن ، ضعف و بیهوشی می شود و حتی در برخی موارد ممکن است با علائم روحی مواجه شده و در نتیجه از روی تخت معاینه پریده و به پزشک حمله کند.

درمان واژینیسموس

حال این سوال مطرح می شود که آیا امکان درمان واژینیسموس وجود دارد ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت ، بله واژینیسموس نوعی اختلال جنسی شایع است که درمان پذیر می باشد.

لذا خانم های جوان که به تازگی ازدواج کرده اند و دچار مشکل واژینیسموس هستند ، به جای داشتن ترس و دلهره باید به دنبال درمان موثر باشند و به متخصص زنان مراجعه نمایند تا تحت نظر ایشان ؛ روش درمانی مناسب برای شان اتخاذ گردد.

دکتر زهرا سیفی بهترین متخصص زنان تهران ، از برجسته ترین پزشکان حوزه زنان در استان تهران شناخته می شوند ؛ عزیزانی که با مشکلات و بیماری های زنان ؛ اعم از واژینیسموس مواجه هستند ، می توانند جهت درمان قطعی این اختلال به مطب دکتر سیفی مراجعه فرمایند.

صحبت های دکتر زهرا سیفی متخصص زنان درباره درمان قطعی واژینیسموس

تاثیر بوتاکس در درمان واژینیسموس

چطور می توان این مشکل به ظاهر ساده ، اما آزاردهنده را درمان کرد ؟

رابطه زناشویی برای هر دو طرف بسیار اهمیت دارد و متاسفانه واژینیسموس ، مشکلی است که امکان داشتن فرزند را غیرممکن می کند ؛ لذا می توان گفت که واژنیموس ، بیماری کوچکی نبوده و باید سریعا در ابتدای مشاهده علائم آن ، نسبت به درمان این اختلال ؛ مبادرت شود.

امروزه بوتاکس به عنوان راهکاری نوین جهت درمان واژینیسموس معرفی شده است.

شاید شما پیشتر نام بوتاکس را در حوزه اعمال زیبایی شنیده باشید ؛ اما توجه نمایید که بوتاکس ، کاربردهای گسترده ای در زمینه امور درمانی نیز دارد.

بوتاکس به دلیل دارا بودن سم بوتولینوم ، باعث فلج شدن عضلات می شود و از انقباض عضلات ، چه به صورت ارادی و چه به صورت غیرارادی جلوگیری می کند ؛ لذا به منظور رفع چروک های صورت ، درد مثانه ، سردرد ، واژینیسموس و غیره نیز می توان از بوتاکس استفاده نمود.

درمان واژینیسموس با بوتاکس ؛ به صورت سرپایی است و در مطب انجام می شود ؛ اما پیش از انجام آن ، در ابتدا باید مشاوره های لازم با زوجین صورت گیرد.

ناگفته نماند که بعد از تزریق بوتاکس جهت درمان واژینیسموس ، نیاز به انجام فیزیوتراپی نیز می باشد.

لازم به ذکر است گاهی اوقات به منظور درمان واژینیسموس ، یک بار تزریق بوتاکس کفایت می کند ولی در برخی موارد نیاز به تکرار تزریق در چند مرحله می باشد.

نظرات بسته شده است.