عفونت ادراری

عفونت ادراری در زنان بیشتر از مردان مشاهده می شود و یکی از شایعترین عفونت هایی است که در هر فردی می تواند رخ دهد. رعایت بهداشت فردی در جلوگیری از بروز عفونت بسیار تاثیر گذار است. در اکثر موارد این عارضه با مصرف یک دوره آنتی بیوتیک درمان می شود. برای آشنایی با علائم و عوارض درمان نکردن این عارضه با ادامه این مقاله از دکتر زهرا سیفی ، متخصص زنان غرب تهران همراه باشید.

عفونت-ادراری - دکتر سیفی

آیا علائم عفونت ادراری مانند علائم التهاب غیر عفونی مثانه است؟

رعایت بهداشت فردی در زنان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و رعایت آن در جلوگیری از بروز عفونت ادراری بسیار تاثیر گذار می باشد . مثانه باید مرتب خالی شود و ادراری در آن باقی نمان د، علایم التهاب غیر عفونی مثانه همانند عفونت است و در افرادی که مبتلا به این بیماری هستند علائمی مانند تکرر ادرار ، احساس درد در قسمت تحتانی شکم و مثانه و سوزش ادرار مشاهده می شود که در زنان جوان و میانسال این علائم نسبت به سایرین بیشتر مشاهده می شود. التهاب غیر عفونی مثانه می تواند در ابتدا به شکل حاد باشد و به مرور زمان پیشرفت کند و هفته ها و ماه ها طول بکشد.

مثانه مهم‌ترین مکانیسم دفاعی تخلیه منظم است و باید به طور مرتب خالی شود و باقی‌مانده‌ای نداشته باشد. در کنار این موضوع ، رعایت بهداشت فردی به خصوص در زنان بسیار مهم است. در حال حاضر با انجام مطالعات فراوان در این زمینه هنوز علت خاصی برای بروز این نوع از التهاب مشخص نشده است اما مشکلات ایجاد شده در مخاط مثانه و پوشش داخلی مثانه در برخی مواقع می تواند باعث بروز این نوع از التهاب شود. همچنین فشاری که در اثر پری مثانه به اعصاب دیواره مثانه وارد می شود می تواند باعث بروز التهاب غیر عفونی مثانه شود.

چرا باید زنان باردارعفونت ادراری را جدی بگیرند ؟

در دوران بارداری انتقال عفونت از مثانه به کلیه بیشتر از سایرین است وعفونت مثانه می تواند خیلی سریع به عفونت کلیه تبدیل شود و عوارضی را به همراه آورد به همین علت عفونت ادراری در دوران بارداری باید بسیار جدی گرفته شود و درمان صورت گیرد. آزمایش ادرار و کشت ادرار در ابتدای ماه های بارداری باید صورت گیرد تا در صورت تشخیص عارضه درمان صورت گیرد عفونت در ماه های اولیه بارداری می تواند باعث سقط جنین شود به همین علت به هیچ عنوان نباید این عارضه را در دوران بارداری نادیده گرفت همچنین بروز این عارضه در ماه های آخر بارداری می تواند موجب زایمان زود رس شود.

عدم درمان عفونت ادرار چه عوارضی دارد ؟

درمان نشدن عفونت ادراری در زمان بارداری می تواند عوارضی را به همراه آورد که در زیر به آن ها اشاره شده است :

• عفونت کلیوی
  • زایمان زود رس