سوالات متداول در زمینه کیست تخمدان

کیست تخمدان از جمله عارضه های متداول در میان خانم ها و دختران جوان می باشد که با علائم و نشانه های زیادی همراه است. وجود این کیست می تواند اختلالات بسیاری را در دوره قاعدگی و حتی زندگی عادی افراد ایجاد نماید ؛ از این رو در این مقاله از دکتر زهرا سیفی ، متخصص خوب زنان در شهر تهران ، تصمیم گرفتیم به سوالات متداول شما عزیزان در زمینه کیست تخمدان پاسخ دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

سوالات متداول در مورد کیست تخمدان - دکتر سیفی

پاسخ به سوالات متداول در زمینه کیست تخمدان

امکان دارد که با پارگی این کیست ها تعداد این کیست ها افزایش یابد ؟

بغیر از مواردی که کیست بدخیم است این احتمال وجود ندارد. البته در موارد بدخیم نیز چون دیواره ها بسیار زخیم اند احتمال پارگی آنها وجود ندارد. به همین دلیل پارگی کیست ها اغلب در کیست های خوش خیم و فیزیولوژیک همراه با یک درد ناگهانی و شدید خواهد بود. این درد سه تا چهار ساعت طول می کشد و در سونوگرافی هم قابل تشخیص است. گاها کیست ها دچار خون ریزی می شوند. یک هفته بعد از تخمک گذاری احتمال پارگی کیست ها بیشتر است. امکان دارد خون به داخل شکم ریخته و در سونوگرافی این خون دیده شود. در افرادی که دارای بیماری هایی مانند مشکلات قلبی عروقی و اختلالات خونی اند و از داروهایی مانند وارافین و هپارین برای ضد انعقاد استفاده می کنند احتمال خونریزی بیشتر است. گاها به دلیل ادامه دار بودن خون ریزی متخصص زنان تهران مجبور به جراحی می شود.

خونریزی های زیاد و شدید در دوره ی پریود می تواد نشانگر کیست تخمدان باشد ؟

مقدار خون ریزی دردوره ی پریود جزو علایم کیست تخمدان محسوب نمی شود.

آیا تنبلی تخمدان قابل درمان است ؟

اگر تخمدان پلی کیستیک باشد درمان دارد. اما اگر این تنبلی تخمدان در افرادی باشد که دچار یائسگی زود رس باشند که در زیر چهل سالگی اتفاق می افتد؛درمان موثری وجود ندارد. با هرمون درمانی می تواند نتایجی را به دست آورد اما باروری خیر.

آیا تغذیه ( مثلا خوردن جگر مرغ) در بروز کیست تخمدان موثر است ؟

داده های علمی برای تایید نقش جگر مرغ در کیست تخمدان وجود ندارد اما استعمال سیگار می تواند احتمال بروز کیست های فیزیولوژی و هورمونی را در تخمدان بالا ببرد.

تاثیر کیست تخمدان بر زایمان و بارداری چگونه است ؟

بر روی نوع زایمان تاثیری ندارد اما بر روند بارداری می تواند تاثیر داشته باشد ؛ چرا که برخی از این کیست ها احتمال ناباروری را در افراد افزایش می دهند. مثلا ارتباط مستقیمی بین ناباروری و تخمدان پلی کیستیک وجود دارد.

در دوره ی بیماری کیست تخمدان بیمار باید از چه رژیم غذایی پیروی کند ؟

بیمار باید در این دوره از نوشیدن نوشابه ، آب میوه های صنعتی و غذاهای شیرین اجتناب کند. در کل به غیر از این موارد نیاز به رژیم خاصی نخواهد بود. به علاوه فرد بیمار باید مقدار سبزیجات تازه و غذاهای فیبری را در وعده های غذایی خود افزایش دهد.

خانم ها هر چند وقت یک بار برای چکاب و بررسی های لازم به پزشک مراجعه کنند ؟

خانم ها باید در طول دوره های یک ساله به پزشک مراجعه کرده و معاینه شوند. اما خانم هایی که دارای سن بالای 50 سال می باشند باید هر شش ماه یک بار به پزشک مراجعه کنند چرا که احتمال بروز کیست ها و سرطان های تخمدان در این سن افزایش می یابد.

ثبت نام
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
ساره
ساره
1 سال گذشته

سلام ، من ۲۱ سالمه مجردم ، از ۱۵ سالگی قاعدگی های نامنظم داشتم با مراجعه به پزشک متوجه شدم مبتلا به تخمدان پلی کیستیک هستم و شدیدا ریزش مو دارم و رشد مو های زائد بطور چشمگیری افزایش داشته و موهای نواحی دیگر هم ضخیم تر شدند ، پزشک متخصص غدد. و زنان گفتند درمانی وجود نداره و مصرف داروهای ضد بارداری رو هم توصیه نکردند ، پس چجور اقدام درمانی باید انجام بدم، واقعا از این همه ریزش مو کلافه شدم ، یعنی درمان وجود نداره؟ وزنم ۵۵ عه و تابحال هم افزایش وزن نداشتم ، لطفا کمکم کنید شدیدا از لحاظ روحی به مشکل برخوردم

drseifi5
drseifi5
11 ماه ها گذشته
پاسخ دادن به  ساره

سلام عزیزم مراجعه کنید به مرکز ما با دارو درمان میشین