آرشیو ماهانه: جولای 2023

خارش واژن + سریع ترین روش درمان

خارش واژن می‌تواند باعث آزار خانم ها باشد و احساس ناخوشایندی را در آن ها ایجاد نماید. در کل خارش این ناحیه از بدن در بیشتر موارد مشکل خطرناکی نیستند اما به دلیل مهم بودن این قسمت از بدن همیشه بهترین راه حل مراجعه به پزشک است. در حقیقت این خارش نشان دهنده بیماری هایی است که باعث به وجود آمدن این خارش شده است که از جمله آن ها می توان عفونت واژن نام برد. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در این خصوص داشته باشید ، مطالعه این مقاله از دکتر زهرا سیفی ، متخصص زنان تهران را از دست ندهید.

.خارش واژن - دکتر زهرا سیفی

دلایل ایجاد خارش واژن

وجود باکتری‌ها در واژن امری طبیعی است اما رشد بیش از حد باکتری‌ها در واقع باکتری های مضر می باشند در واژن می‌تواند منجر به عفونت شود. این عفونت علایم دیگری مانند التهاب ، سوزش ، ترشحات واژن و بوی بد دارد.

دلیل دیگر خارش واژن ، عفونت قارچی است که یکی از شایع ترین مشکلات در خانم ها می باشد. تقریباً از هر چهار زن ، سه نفر در طول عمر خود برخی از نشانه‌های عفونت قارچی را خواهند داشت. از علت های این نوع عفونت بارداری ، مقاربت ، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و ضعف سیستم ایمنی در بدن می باشد و این موارد یک زن را بیشتر در معرض خطر ابتلا به این عفونت قارچی قرار می دهد. امروزه به دلیل افزایش استفاده از موارد شیمیایی گاهی این خارش به خاطر این محرک های شیمیایی می باشد مانند : کرم‌‌ها ، دوش واژینال ، کاندوم‌ها ، فوم‌های پیشگیری از بارداری ، مواد شوینده ، صابون ، دستمال توالت معطر و نرم کننده‌های پارچه‌ ای و… .

علاوه بر دلایل ذکر شده در بالا ، در خانم هایی که دچار یائسگی هستند به علت کاهش تولید استروژن که در اواخر دوران بارداری زنان رخ می‌دهد باعث خشک شدن و نازک شدن لبه‌های واژن گردد و این امر می تواند دلیل خارش در این دسته از خانم ها باشد.

پیشگیری از ایجاد خارش واژن

• عدم استفاده از اسپری های بهداشتی زنانه در ناحیه واژن
  • استفاده از ماست های دارای لاکتوباسیلوس در رژیم غذائی روزانه
  • استفاده از لباسهای زیر گشاد نخی
  • تعویض لباسهای زیر خیس و مرطوب
  • تعویض لباس زیر هر روز در صورت امکان

درمان خارش واژن

درمان خارش ناحیه تناسلی در زنان بسته به علت ایجاد خارش متفاوت می باشد. پس بهتر است اگر شما فکر می کنید که نشانه های عفونت واژن و همچنین احساس خارش در این ناحیه از بدنتان را دارید ، حتماً به پزشک متخصص زنان خوب در تهران مراجعه کنید.

مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی چیست؟

آیا از مسمومیت بارداری با پره اکلامپسی اطلاع دارید ؟ روش درمان این عارضه چیست و چگونه می توان از این مسمومیت پیشگیری کرد. اگر در دوران بارداری هستید بهتر است اطلاعات کافی در این خصوص داشته باشید تا به محض متوجه شدن علائم جهت رفع و درمان آن اقدام نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص مطالعه مقاله پیش رو از دکتر زهرا سیفی ، متخصص زنان و زایمان تهران را از دست ندهید.

مسمومیت بارداری چیست ؟ + دکتر زهرا سیفی

مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی چیست ؟

مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی یکی از عوارض دوران بارداری است که می تواند برای مادر ها اتفاق بیافتد. این بیماری با بالا رفتن فشار خون و احتمال آسیب به دیگر ارگان ها مثل کلیه خودش را نشان می هد. مسمومیت دوران بارداری پس از هفته 20 ام تا 7 روز پس از زایمان رخ می دهد که درصورت درمان نشدند آن هم برای مادر و هم نوزاد کشنده است. طبق آمارها بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت ، حدود 8 درصد از زنان حامله در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا می شوند. با تشخیص به موقع به موقع و تحت کنترل قرار گرفتن این بیماری ، می توان از نتایج ناگوار در بدن مادر جلوگیری کرد.

علت بیماری مسمومیت بارداری

متاسفانه هنوز علت خاصی برای بروز این بیماری در زنان باردار پیدا نشده است. البته طبق آزمایشات انجام گرفته بر روی مادرانی مبتلا به این بیماری ، نشان می دهد که زنان دارای سابقه فشار خون ، مشکل چاقی و کمبود کلسیم هستند و یا قبل از بارداری به بیماری های خاصی مانند دیابت مبتلا بودند ، بیشتر از سایر زنان در خطر ابتلا به بیماری مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی هستند. همچنین بررسی آمارها نشان می دهد که افراد دارای ویژگی هایی که در زیر آمده بیشتر در معرض ابتلا به مسمومیت باردرای می باشند :

• زنانی که در زمان باردارآن ها 20 سال و یا بیش از 40 سال است
  • زنانی که در زندگی زیاد دچار استرس و تحت فشارهای عصبی قرار دارند
  • زنانی که اولین حاملگی را تجربه می کنند
  • زنانی که نزدیکان آنان مانند مادر و یا خواهر ، در دوران بارداری خود به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت مبتلا شده بودند
  • زنانی که اندازه BMI بدن آن بیش از 30 می باشد
  • زنانی که در بارداری خود بیش از یک جنین را در داخل رحمشان دارند ، بیشتر از سایر مادران باردار در معرض خطر ابتلا به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت قرار دارند.

علائم مسمومیت بارداری

معمولاً بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت به دو دسته طبقه بندی می شود :

1. حالت خفیف بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت

این وضعیت از بیماری با چک کردن فشار خون و انجام آزمایش ادرار به منظور اندازه گیری پروتئین انجام می گیرد.

1. حالت شدید بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت:

معمولا در برخی زنان حامله ، علائم بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت به صورت یکپارچه و شدید مشاهده می شود. مانند افزایش‌ مداوم‌ فشار خون‌ ، تورم‌ و پف‌كردن‌ مداوم‌ ، تاری‌ دید ، سردرد ، تحریك‌پذیری‌ ، درد شكم‌ و… که نشان دهنده مبتلا شدن فرد به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت شدید خواهد بود.

درمان مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی

روند درمان به شدت بیماری ، مدت زمان سپری شده از حاملگی و وضعیت جنین وابسته است. با وجود نبود درمانی مشخصی برای این بیماری ، دکتر متخصص زنان و زایمان ممکن است برخی داروهای شیمیایی مانند داروهای کاهش فشار خون و داروهای درمان تشنج تجویز کند. علاوه بر داروهای شیمیایی دکتر زهرا سیفی متخصص زنان و زایمان برای خانم هایی که قصد بارداری دارند موارد زیر را به منظور کاهش خطر ابتلا به بیماری مسمومیت بارداری توصیه می کنند :

کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی دوران بارداری ، نوشیدن آب ، اجتناب از مواد غذایی سرخ شده و یا فست فود ، استراحت کردن در طی دوران بارداری و دوری از هرگونه تنش ، پیاده روی برای چند دقیقه و انجام ورزش های مناسب دوران بارداری مثل یوگا ، کاهش مصرف نوشیدنی های دارای کافئین در طی دوران بارداری.