آرشیو ماهانه: نوامبر 2020

درباره درمان آندومتریوز

درمان آندومتریوز : آندومتریوز یا به عبارتی آندومتریوزیس ، یکی از بیماری های زنان می باشد که خوش خیم بوده و منجر به پیدایش بافت و غدد آندومتر یا در واقع لایه داخلی رحم در فضای خارج از رحم می شود. ( آندومتریوز چیست؟ )

لازم به ذکر است که بافت غیرطبیعی آندومتر ، غالبا در لگن قرار دارد اما می تواند در هر بخش دیگری از بدن نیز پدیدار گردد.

بیماری آندومتریوز ، می تواند سبب بروز درد در ناحیه لگن و ناباروری شود ؛ البته باید اشاره داشت که این بیماری ، در عمده موارد خفیف بوده و در نتیجه سبب ناباروری نخواهد شد.

توجه داشته باشید که آندومتریوز ، صرفا در سنین باروری ( 30 الی 50 سال ) ایجاد می شود.

علائم آندومتریوز

• قاعدگی دردناک
  • ناباروری
  • درد لگن
  • کمردرد
  • اسهال یا یبوست
  • درد بعد از مقاربت جنسی
  • ناراحتی ناشی از حرکات روده
  • درد در ناحیه شکم و کمر قبل و در حین قاعدگی
  • خونریزی شدید طی یا در فواصل بین دو قاعدگی
  • ضعف و حالت تهوع بخصوص طی دوران قاعدگی

علائم آندومتریوز می تواند در هر فردی متغیر باشد ؛ به طوری که علائم این بیماری در برخی خانم ها بسیار خفیف بوده و برخی دیگر با علائم متوسط یا شدید آن مواجه هستند.

ناگفته نماند که شدید بودن علائم آندومتریوز ، دالّ بر شدت بیماری نمی باشد ؛ به عنوان مثال ممکن است فردی مبتلا به آندومتریوز شدید بوده اما هیچ گونه علائمی نداشته یا با علائم مختصری روبرو باشد.

درمان آندومتریوز

برای درمان آندومتريوز چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

به طور کلی بیماری آندومتریوز ، طیف گسترده ای از نشانه ها و علائم بالینی را به دنبال دارد و احتمال پیشروی آن نیز وجود دارد تا جایی که می تواند بیمار را در معرض اختلالات متعددی قرار دهد که متاسفانه در صورت مراجعه دیرهنگام جهت تشخیص دقیق و درمان ، می تواند پروسه درمان را دشوار سازد.

از این رو توصیه می شود ؛ خانم های محترمی که با علائم این بیماری روبرو هستند ، به منظور تشخیص و درمان زودهنگام آن حتما در ابتدای مواجهه با این علائم سریعا به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نموده و روند درمان را آغاز نمایند ؛ چرا که تشخیص به موقع می تواند منجر به بهبود علائم آندومتریوز گردد.

نحوه درمان آندومتريوز

متخصص زنان در راستای درمان آندومتريوز ؛ بسته به وضعیت بیمار ، ممکن است درمان دارویی یا ترکیبی از درمان طبی و جراحی یا صرفا جراحی را پیشنهاد نماید.

عموما خانم هایی که دچار علائم قابل توجه این بیماری هستند ، نیاز به درمان های طبی یا جراحی دارند ؛ بانوانی که با علائم خفیف آندومتریوز مواجه هستند نیز اغلب از طریق دارودرمانی قابل مداوا خواهند بود.