آرشیو ماهانه: جولای 2020

درباره درمان خشکی واژن

درمان خشکی واژن : در مقاله پیش رو به یکی از مهم ترین مباحث در حوزه اختلالات و مشکلات زنان ، تحت عنوان خشکی واژن ، علل ایجاد کننده ، علائم و درمان آن پرداخته شده است.

خشکی واژن چیست ؟

از خشکی واژن ، می توان به عنوان یکی از شایع ترین مشکلات در بین بانوان یاد کرد که غالبا منتج به دردناک شدن مقاربت جنسی و مشکلات متعدد دیگری می گردد.

عموم خانم ها بر این باورند که مشکل خشکی واژن ، تنها در سنین یائسگی نمود می یابد ؛ در این جا لازم می دانیم متذکر شویم که خشکی واژن ، تنها محدود به ایام یائسگی نبوده و در بانوان جوان تر نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

توجه داشته باشید که یکی از ملزومات اساسی در داشتن یک رابطه جنسی ایده آل و رضایت بخش ، مرطوب بودن واژن می باشد ؛ حال آن که خشکی واژن می تواند سبب شود رابطه جنسی به یک رابطه دردناک و غیر قابل تحمل برای خانم ها بدل گردد.

به طور کلی ، جداره واژن در حالت طبیعی با لایه ای نازک از ماده ای شفاف پوشیده شده است که وجود آن منجر به لغزندگی واژن می گردد.

لازم به ذکر است تولید هورمون استروژن سبب حفظ این لایه در دیواره واژن می شود ؛ کاهش استروژن ، موجب تحلیل بافت واژن و در نتیجه ، منجر به نازک شدن دیواره واژن و بروز التهاب در آن شده و نهایتا به خشکی واژن می انجامد.

علل ایجاد کننده خشکی واژن

همانطور که اشاره شد خشکی واژن ، ناشی از کاهش هورمون استروژن می باشد و این امر می تواند در پی علل مختلفی نمود یابد که در ذیل به رایج ترین آن ها اشاره نموده ایم.

• زایمان و شیردهی
  • یائسگی و ایام پیش از آن
  • ضعف سیستم ایمنی بدن
  • شستشوی مکرر واژن
  • مصرف برخی داروهای خاص
  • استرس و عوامل روحی – روانی
  • هیسترکتومی ( برداشتن رحم )
  • و غیره

علائم خشکی واژن

از جمله نشانه ها و علائم خشکی واژن عبارتند از :

1. سوزش و خارش در داخل واژن
  2. سوزش ادرار ، تکرر و عفونت ادرار
  3. رابطه جنسی دردناک
  4. خونریزی در حین مقاربت جنسی
  5. اختلال در رسیدن به ارگاسم

روش های درمان خشکی واژن

اصلی ترین و اساسی ترین قدم در راستای درمان خشکي واژن ، تشخیص و شناسایی علت دقیق آن است که متخصص زنان از صلاحیت تشخیص و درمان این اختلال برخوردار است.

عمدتا اولین راهکاری که جهت درمان خشکي واژن ، پیشنهاد می گردد ؛ استروژن درمانی یا استفاده موضعی از استروژن در بخش بیرونی اندام تناسلی می باشد.

مورد بعدی که در خصوص درمان این مشکل ، مورد استفاده قرار می گیرد استفاده از روان کننده ها و مرطوب کننده های واژن خواهد بود.

مصرف پر استرون در داخل واژن نیز از دیگر مواردی است که در این راستا می تواند پاسخگو باشد.

رعایت سبک زندگی سالم و مصرف ویتامین هایی همچون A ، B و E نیز می تواند در درمان خشکي واژن موثر واقع گردد.

درمان خشـکی واژن با کربوکسی تراپی

در حال حاضر ، کربوکسی تراپی در حوزه اعمال درمانی و زیبایی زنان ؛ توسعه فراوانی یافته و به عنوان یک روش پرطرفدار که دارای نتایج رضایت بخشی می باشد ، مورد توجه گسترده ای واقع شده است.

در این روش ؛ تزریق گاز دی اکسید کربن ( CO2 ) در بافت داخلی واژن ، موجب کاهش میزان اکسیژن در این ناحیه شده و این مسئله ، سبب حذف بافت آتروفی و درمان خشکي واژن خواهد شد.

مطب تخصصی دکتر زهرا سیفی بهترین متخصص زنان تهران با بهره وری از امکاناتی پیشرفته و علم روز دنیا ، آماده ارائه بهترین و تکمیلی ترین خدمات تشخیصی و درمانی حوزه زنان ؛ به شما مراجعه کنندگان عزیز می باشد.