آرشیو ماهانه: جولای 2018

تنبلی تخمدان و بارداری

تنبلی تخمدان و بارداری یکی از موضوعاتی است که امروزه در بین افراد بسیار رایج است . یکی از نگرانی های مهم خانم هایی که دارای سندروم تخمدان هستند باردار شدن می باشد . از هر 10 نفر خانم یک نفر امکان دارد به تنبلی تخمدان مبتلا شود و با مشکلات باروری همراه باشد . اما این به این معنا نمی باشد که برای همیشه فرد دچار ناباروری شود و نتواند مادر شدن را تجربه کند .

تنبلی تخمدان و بارداری

به چه دلیل تنبلی تخمدان در باروری تاثیر می گذارد

تخمدان پلی کیستیک دارای تعداد بسیاری کیست کوچک می باشد که اندازه آن بیشتر از تعداد طبیعی می باشد که درست در زیر سطح تخمدان واقع شده اند . این کیست ها کیسه یا ساک هایی هستند که تخمک در آن گسترش پیدا می کند . در بیشتر موارد تنبلی تخمدان به دلیل ایجاد اختلالات هورمونی  از رشد هورمون ها جلوگیری می کند و در نهایت قادر نمی باشد  که تخمک ها را آزاد کند و معنی آن این است که در مبتلایان تنبلی تخمدان تخمک گذاری به درستی انجام نمی شود.

رایج ترین دلیل جهت تعویق در باروری در کسانی که به سندروم تخمدان پلی کیستیک این می باشد که در بیشتر افراد مبتلایان به این بیماری تخمک گذاری نامرتب و غیر قابل پیش بینی می باشد و حتی امکان دارد تخمک گذاری برای این افراد رخ ندهد . البته این خانم ها امکان دارد در برخی از دوره ها تخمک گذاری داشته باشند اما در بعضی از مبتلایان تخمک گذاری به صورت کامل رخ نمی دهد . دوران قاعدگی که بیشتر از 35 روز به طول انجامد احتمال بارداری بسیار کم است اما احتمال دارد که برخی از مبتلایان به بیماری در طول یک سال تنها سه مرتبه دوران قاعدگی داشته باشند اما همچنان تخمک گذاری داشته باشند .

امروزه راه های زیادی برای تقویت تخمک گذاری و به حداکثر رساندن شانس باردار شدن وجود دارد .
یکی از مهم ترین قدم هایی که مبتلایان به سندروم تخمدان پلی کیستیک باید بارداری بردارند کم شدن وزن خود است و بیشتر کسانی که به تخمدان پلی کیستیک و یا تنبلی تخمدان مبتلا هستند اضافه وزن دارند و درصورتی که از دست دادن 5 الی 7 درصد از وزن بدن در طول 6 ماه در 75 درصد مواقع موجب بازگشت تخمک گذاری و تنظیم کردن دوران قاعدگی می باشد .

تنبلی تخمدان بیماری می باشد که بیشتر زنان در جامعه امروزی به آن دچار هستند . تنبلی تخمدان می تواند در بارداری تاثیرات ناخوشایندی بگذارد و فرد را نگران کند . دکتر زهرا سیفی  متخصص زنان غرب تهران می تواند در رابطه با تنبلی تخمدان کمک شایانی به بیماران خود کند . جهت تعیین وقت قبلی و مشاوره های لازم می بایستی با شماره های 44977660 تماس حاصل نمائید .

درمان

طبق قوانین موجود بیشتر زنانی که به تنبلی تخمدان مبتلا هستند می توانند باردار شوند و داروهایی مانند کلومفین سیترات و متفورمین برای تحریک تخمک گذاری برای این افراد از زنان توصیه می شود و اگر بعد از گذراندن دوره درمانی با قرص بارداری رخ ندهد درمان با گنادوتروپین تجویز می شود که البته احتمال دارد در نهایت این روند درمانی تخمدان فرد بیش از حد تحریک شود و امکان رخ دادن بارداری چند قلویی بیشتر شود . اگر خانمی که به تنبلی تخمدان مبتلا باشد و در این مرحله پاسخی دریافت نکند و باردار نشود می تواند جراحی لاپاراسکوپی تخمدان و ivf را به عنوان روش های درمانی انتخاب کند . البته پیش از انجام این روش ها احتمال دارد پزشک معالج تمایل داشته باشد لوله های فالوپ رحم را ارزیابی کند تا مطمئن شود انسدادی وجود ندارد که در روش های درمانی اختلال به وجود آورد .

چطور می توان بارداری سالم داشت؟

زنانی که به سندروم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند در طول بارداری همچنین امکان دارد با ریسک بیشتری برای عوارضی مانند سقط – دیابت بارداری – پره اکلامیسی و افزایش وزن جنین مواجه شوند به همین توصیه می شود  که این خانم ها در طول دوران بارداری به صورت کامل تحت نظر پزشک باشند و قند و فشار خون خود را به صورت منظم چک کنند .

فرق آندومتریوز و آدنومیوز

فرق آندومتریوز  و آدنومیوز

آندومتریوز در واقع وجود بافتی که مشابه آندومتر است و در بیرون از حفره اندومتر قرار دارد . رایج ترین قسمت هایی که درگیر آندومتریوز می شوند تخمدان ها و صفاق لگنی هستند . اما آندومتریوز احتمال دارد در هر قسمتی از بدن مانند بافت اسکار سزارین – ریه به وجود آید . اغلب اشخاص فرق بین آندومتریوز و آدنومیوز را نمی دانند به همین علت دکتر زهرا سیفی در این رابطه موضوعاتی را شرح داده است .

آندومتریوز می تواند عوارضی را برای فرد به وجود آورد به همین دلیل می بایستی فرد در صورت مشاهده علائم و نشانه های آندومتریوز در خود بایستی به متخصص زنان غرب تهران مراجعه کند و جهت درمان آن اقدام به بارداری کند . دکتر زهراسیفی می تواند با دانشی که در این زمینه دارد آندومتریوز را درمان کند .

آندومتریوما یک قسمت پوشانده شده از آندومتریوز می باشد که اصولا دارای خون و بقایای آندومتری می باشد . یک کیست شکلاتی – آندومتریومایی می باشد که خون کهنه مملو شده است . این خون کهنه عمچون قطره و یا شکلات رویت می شود . آدنومیوز نوعی از آندومتریوز می باشد که در آن بافت آندومتری در میومتر پیدا می شود . این مسئله به تنهایی موجب هیپرتروفی و هیپرپلازی می شود .هم چنان دلیل قطعی برای این رویداد یافت نشده است .

طی تحقیقاتی که انجام شده است این گونه می باشد رد کردن خون قاعدگی – متاپلازی سلومیک و پیشرفت به وسیله خون یا لنف .

درصد رخ دادن آن 10 الی 15 درصد می باشد . در زنانی که نژاد سیاه پوست دارند این میزان بسیار ناچیز است .

درصد اتفاق افتادن آدنومیوز 15 درصد می باشد و معمولا در خانم هایی که سابقه تولد فرزندی که زنده می باشد در روزهای نهایی سال های 30 الی 40 زندگی آن ها اتفاق می افتد .

علائم و نشانه ها

بیشتر بیماران با علائم سه گانه درد لگنی چرخه ای – مشکل یا درد در زمان برقراری رابطه جنسی و ناباروری مراجعه می کنند . هم چنین امکان دارد فاقد نشانه باشد . علائم آندومتریوز امکان دارد با پیشرفت بیماری ارتباطی نداشته باشد . دیگر نشانه ها امکان دارد به این شکل باشند : قاعدگی همراه با درد بسیار – خونریزی غیر عادی – لکه بینی قبل و بعد از قاعدگی – درد در زمان تخمک گذاری و خونریزی در دوره چرخه ماهانه می باشد . سوزش ادرار – و ادرار خونی مخصوصا در زمان قاعدگی امکان دارد رخ دهد . احتمال دارد یبوست – اسهال – دفع مدفوع به تعداد دفعات رخ دهد .

فرق-آندومتریوز--و-آدنومیوز
فرق-آندومتریوز–و-آدنومیوز

درمان به واسطه دارو امکان دارد موجب قطع موقت بیماری شود اما به مرور زمان باروری را بهتر می کند . موفق بودن درمان جراحی محتاطانه به پیشرفت بیماری ارتباط دارد . استفاده همیشگی داروهای ضد بارداری خوراکی می تواند به وسیله رخ دادن یک وضعیت الیگومنوره ای موجب کم شدن درد در زمان قاعدگی شود .

درمان آندومتریوز

درمان به حاد بودن نشانه ها و مایل بودن بیمار به بارداری در اکنون و در آینده ارتباط دارد . جهت این که از علائم کاسته شود می توان از داروهای NSAID در نواحی قاعدگی استفاده کرد .درمان محتاطانه جراحی امکان دارد دربرگیرنده از بین بردن چسبندگی ها و کاشتنی ها باشد . این کار به وسیله امحا لیزری با لاپاراسکوپ یا الکتروکوتریزاسیون انجام شود .

اگر بخواهیم درمان را به صورت همیشگی انجام دهیم می بایستی هیسترکتومی  انجام دهیم و به صورت کامل ازطریق شکم دو قسمت کامل لوله ها و رحم را برداریم و از بین بردن چسبندگی ها و تخلیه کردن ضایعات آندومتریوزی انجام دهیم.

برخی مواقع به حدی آندومتریوز حاد می باشد که نیاز است روده برداشته شود .

درمان آدنومیوز

درمان با احتیاط با داروهای NSAID در موارد خفیف

درمان به صورت قطعیمی بایستی به واسطه هیستروکتومی انجام شود .

لاپاراسکوپی رحم

لاپاراسکوپی رحم روشی است که متخصص می تواند رحم و تخمدان را درون رحم مشاهده کند . با این حال جراحی باز اغلب به برش بزرگی احتیاج دارد . با اتجام لاپاراسکوپی تشخیصی ابتلا به عارضه هایی همچون اندومتریوز یا فیبروم رحم مشخص می شو . البته این را هم باید گفت که لاپاراسکوپی هم کاربردهای درمانی هم دارد .

لاپاراسکوپی رحم

برخی از دلایل این که لاپاراسکوپی رحم تشخیصی انجام می شود شامل موارد ذیل می شود :

• لگن به صورت غیر قابل توصیفی دچار درد می شود .
  • ناباروری بدون هیچگونه دلیل موجهی
  • لگن سابقه عفونت داشته باشد

بیماری هایی که توسط لاپاراسکوپی تشخیص داده می شود

• اندومتریوز
  • فیبروم رحم
  • تومور یا کیست تخمدان
  • حاملگی خارج رحمی
  • چرک و یا آبسه لگن
  • چسبندگی لگن یا یافت همبند دردناک
  • ناباروری
  • لگن ملتهب شده باشد
  • سرطان دستگاه تناسلی

لاپاراسکوپی رحم و تخمدان

لاپاراسکوپی رحم و تخمدان یکی از روش هایی است که جایگزین جراحی باز می باشد . متخصص لاپاراسکوپ وسیله ای مشابه تلسکوپ کوچک که مجهز به منبع نور و دوربین فیلم برداری می باشد را درون رحم وارد می کند و جراحی های گوناگونی را به وسیله تجهیزات ظریف انجام می دهد .

لاپاراسکوپی چه مزیت هایی دارد

دوران بهبود بعد از عمل بسیار کوتاه می باشد و بیمار اغلب بعد از ۲۴ ساعت ترخیص می یابد تا در خانه استراحت کند .

برش های کوچک اصولا درد کمتری را به خود دارد و در نهایت اغلب بعد از عمل احتیاج به مسکن کمتری می باشد .

احتمال عفونت زخم کمتر می باشد .

از آن جایی که جای زخم محدود به سه یا چهار برش پوستی می باشد نتایج مطلوبی دارد .

انواع درمان لاپاراسکوپی

• هیسترکتومی یا برداشت رحم
    • برداشت تخمدان ها
    • خارج کردن کیست تخمدان
    • خارج کردن فیبروم
    • مسدود کردن جریان خون ورودی به فیبروم
    • خراش بافت آندومتر
    • برطرف کردن چسبندگی رحم
    • عمل برچ جهت برطرف کردن اختلالات بی اختیاری
    • برطرف کردن بیرون زدگی به هدف درمان افتادگی رحم
لاپاراسکوپی عملی بسیار مهم می باشد به همین دلیل نیازمند دست هایی توانا و خبره می باشد . دکتر زهرا سیفی متخصص زنان می تواند لاپاراسکوپی رحم را انجام دهد و نتیجه قابل قبولی را از آن بیمار کند . جهت تعیین وقت قبلی و مشاوره های لازم می بایستی با شماره های 44977660 تماس حاصل نمائید .

لاپاراسکوپی رحم

عمل لاپاراسکوپی رحم در بیشتر مواقع با بیهوشی عمومی انجام می شود . به همین دلیل بیمار هیچ چیزی از عمل متوجه نمی شود . علی رغم بیهوشی عمومی امکان دارد بیمار در همان روز مرخص شود . متخصص بعد از اینکه بیمار بی هوش شد لوله کوچکی به نام سوند را جهت جمع آوری ادرار وارد می کند و شکم را به وسیله سوزن کوچکی که مملو از گاز دی اکسید کربن می کند . گاز دیوراه شکم را از اندام ها دور می کند و امکان صدمه دیدن آن ها را می کاهد . جراح لاپاراسکوپ را از روش برش کوچکی ایجاد شده در ناف وارد بدن می کند و تصویر درون بدن را روی صفحه نمایش رویت می کند . لاپاراسکوپی تصویری واضح از اندام های بدن دریافت می کند . مرحله بعدی به نوع عمل بستگی دارد گرچه منظور تشخیص باشد بررسی انجام و عمل اتمام می یابد . اگر جراحی نیاز باشد برش های بیشتری به وجود می آید و وسایل عمل از این طریق وارد بدن می شود . و بعد جراحی با در نظر گرفتن  تصویر لاپاراسکوپی رحم صورت می گیرد . بعد از اینکه عمل تمام شد وسایل خارج و برش ها با بخیه بسته می شود . زخم پانسمان می شود و بیمار به اتاق ریکاوری انتقال می یابد .

خارج کردن رحم با لاپاراسکوپی

در بیشتر مواقع می توان رحم را به روشی مطمئن با لاپاراسکوپی خارج کرد . البته خارج کردن لاپاراسکوپی رحم در صورت بیش از حد بزرگ بودن آن – بزرگتر بودن از رحم باردار ۸ هفته امکان ندارد . دوران بهبود بعد از هیسترکتومی لاپاراسکوپی اصولا کوتاه تر از هیسترکتومی شکمی می باشد . متخصص در زمان مشخص کردن بهترین و مطمئن ترین روش جراحی تمام عامل ها را در نظر می گیرد و در حالی که مشکلی وجود داشته باشد هیسترکتومی لاپاراسکوپی را انجام می دهد .