علائم زنده بودن جنین

مادران باردار در طول دوران حاملگی خود با نگرانی های زیادی رو به رو می شوند و گاه ممکن است در خصوص سلامت جنین دچار نگرانی و تشویش شوند. به صورت کلی لازم است با هرگونه و علائمی در این دوره آشنایی داشته باشید تا به محض متوجه شدن نشانه ها با حفظ کنترل و خونسردی به فکر راهکار موثر باشید. دکتر زهرا سیفی متخصص زنان غرب تهران در باره علائم زنده بودن جنین می تواند مشاوره و راهکارهایی را در اختیار بیمار خود بگذارد که بیمار بتواند راحت تر این دوره را بگذراند و آسان تر با علائم و نشانه های آن خود را تطابق دهد.

علائم زنده بودن جنین

علائم زنده بودن جنین

حرکات جنین از هفته 7 یا 8 بارداری شروع می شود اما مادر تا هفته 20 بارداری نمی تواند متوجه این حرکات شود. معمولا از هفته 18 تا 20 بارداری متوجه این حرکات می شوند. اگر مادران تا 24 هفته متوجه حرکات نشدند جای نگرانی وجود ندارد از این مدت به بعد صد درصد خانم ها حرکت جنین را حس می کنند.

اهمیت شمارش حرکات جنین

شمارش حرکات نوزاد زمانی اهمیت دارد که اگر اتفاقی برای جنین افتاد و پزشک مجبور به خارج کردن آن شد جنین قابلیت حیات خارج از رحم را داشته باشد. بنابراین بهتر است از 28 تا 30 هفته به بعد مادر شمارش حرکات جنین را انجام دهد.

نحوه انجام شمارش حرکات جنین

از آنجایی که بیشتر حرکات جنین شب ها صورت می گیرد مادر باردار باید بعد از صرف شام ، مواد شیرین مصرف کند تا جنین از خواب بیدار شود بعد به پهلوی چپ بخوابد و حرکات جنین را بشمارد. در عرض 1 ساعت جنین باید حداقل 5 حرکت را داشته باشد. اگر در طول یک ساعت اول جنین حرکت نکرد این تست باید یک ساعت دیگر ادامه پیدا کند و اگر در ساعت دوم هم این حرکات ایجاد نشد مادر باردار باید به پزشک مراجعه کند و از این زمان به بعد مادر باید مراقب سلامتی فرزند خود باشد.

ارزیابی سلامتی جنین

هنگام مراجعه به پزشک جهت ارزیابی سلامت جنین ، بهترین متخصص زنان تهران ابتدا این ارزیابی را با یک سونوگرافی انجام می دهد. این سونوگرافی که بیوفیزیکال پروفایل نام دارد چند مساله را مشخص می کند:

سونوگرافی بیوفیزیکال پروفایل

  • حرکت جنین: یعنی سونوگرافیست حرکات جنین را شمارش می کند .
  • تنفس جنین: زیرا جنین هم در حین حرکت سیکل های تنفس و غیرتنفس دارد. سونوگرافسیت صبر می کند تا جنین به فاز تنفس برسد و سپس شروع به شمارش می کند.
  • تن جنین: اگر مشکلی وجود داشته باشد جنین ممکن است بی حال شود ، تن بدنش کم شود و احتمال دارد بند ناف دور گردنش پیچیده باشد .
  • اندازه گیری مایع آمنیوتیک: با انجام سونوگرافی میزان مایع آمنیوتیک اندازه گیری می شود. مایع آمنیوتیک بالای 8 سانت معمولا خوب است.

از هر کدام از این موارد جنین دو نمره را می گیرد که اگر مشکلی وجود نداشته باشد نمره کامل را می گیرد و نشان دهنده حال خوب جنین و نشان دهنده سلامتی اش می باشد.

نوار قلب جنین

این تست با یک نوار قلب جنین که NST نام دارد ، انجام می شود ، یعنی بدون اینکه استرسی به جنین وارد شود ریت ضربان قلبش اندازه گیری می شود. این تست بیوفیزیکال با تست NST کامل می شود و دو نمره هم به این آزمایش تعلق می گیرد یعنی اگر جنین در عرض 20 دقیقه حداقل دو حرکت و هر بار 15 ضربان قلب را داشته باشد یعنی این تست هم سالم است. اگر جنین نمره کاملی از این تست ها را بگیرد یعنی تا یک هفته سلامتی اش تضمین است.

سونوگرافی داپلر رنگی

این سونوگرافی به طور روتین برای همه افراد انجام نمی شود مگر اینکه پزشک بخواهد رشد جنین را ارزیابی کند. در مواردی که خون رسانی مد نظر پزشک است از این سونوگرافی استفاده می شود. با استفاده از این روش پزشک تشخیص می دهد که جنین رشد کرده یا اختلال رشد داخل رحمی وجود دارد و یا در مواردی که ممکن است پزشک به چسبندگی جفت شک کند. به طور مثال بیماری که قبلا گورتاژ رحمی یا زایمان سزارین انجام داده باشد ، پزشک نگران است که شاید جفت در آن محل چسبیده باشد و هنگام سزارین به دلیل این چسبندگی مجبور به بیرون آوردن جفت و رحم به طور همزمان باشد. اما این عمل بسیار خطرناک است بنابراین بهتر است در زمان بارداری چسبندگی جفت تشخیص داده شود. با استفاده از سونوگرافی داپلر رنگی تا حدودی می تواند این مشکل را تشخیص داد.

برخی از خدمات دکتر زهرا سیفی

  • زایمان طبیعی
  • زایمان سزارین
  • زایمان سزارین با بیهوشی
  • زایمان سزارین با بی حسی

راه های ارتباطی با دکتر زهرا سیفی

  • 44977660
  • info@drz-seify.com
  • پیج اینستاگرام
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات