مراقبت های پس از آی یو دی

آی یو دی یکی از بهترین و شایع ترین راه های پیشگیری از بارداری است. آی یو دی یک روش بسیار مطمئن در حدود 99 در صد می باشد. در حقیقت آی یو دی در دیواره رحم (آندومتر) التهاب ایجاد کرده و باعث آسیب رساندن به اسپرم می شود ، لذا در حرکات لوله های رحم اختلال ایجاد شده و مانع از انتقال اسپرم و رسیدن آن به تخمک می شود. در نتیجه باروری اتفاق نمی افتد. اما دقت شود که کار گذاشتن آی یو دی نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد که در این مقاله از دکتر زهرا سیفی ، بهترین متخصص زنان تهران ، به ذکر آن ها می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مراقبت های پس از آی یو دی با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 

مراقبت های پس از آی یو دی - دکتر زهرا سیفی

 

مراقبت های پس از آی یو دی

  • پس از قرار دادن آی یو دی ، به طور منظم به بهترین متخصص زنان تهران مراجعه نمایید تا از وضعیت آی یو دی کار گذاشته شده اطمینان حاصل نمایید ، ممکن است برای اطمینان از وضعیت آی یو دی لازم باشد جلسه های سونوگرافی داشته باشید.
  • در دوران مراقبت های پس از آی یو دی ريال ممکن است درد در ناحیه زیر شکم یا خونریزی یا لکه بینی داشته باشید که معمولا یک تا دو روز پس از کار گذاشتن آی یو دی طول می کشد. می توانید در این مدت از کیسه آب گرم جهت کاهش انقباضات رحمی دردناک استفاده نمایید.
  • از دکتر سیفی ، پزشک متخصص زنان و زایمان بپرسید که چه داروهای مسکنی می توانید مصرف نمایید.
  • هرگز چند داروی مسکن را بطور همزمان مصرف ننمایید. فقط از داروهای مسکن که پزشک تجویز کرده است استفاده نمایید.
  • در دوران مراقبت های بعد از آی یو دی ، پس از هر رابطه جنسی واژن خود را با شوینده مناسب بشویید تا از رشد باکتری و قارچ در واژن جلوگیری شود ، شایان ذکر است که محیط واژن به علت مرطوب بودن مکان مناسبی برای رشد قارچ و میکروب می باشد.
  • بعد از هر قاعدگی با وارد کردن انگشت خود در گردن رحم سعی کنید نخ آی یو دی را لمس کنید. پیشنهاد می شود در صورتی که نتوانستید نخ آی یو دی را لمس نمایید ، تا زمان مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان از یک روش پیشگیری دیگری استفاده نمایید.
  • در صورتی که در دوران مراقبت های پس از آی یو دی ، iud از رحم خارج شود ، آن را کنار گذاشته و از پزشک متخصص زنان و زایمان بخواهید که آن را دوباره در رحم قرار دهد. در این مدت زمان از یک روش پیشگیری دیگری استفاده نمایید.
  • به هیچ وجه آی یو دی را خودتان از رحم بیرون نکشید و این کار باید حتما توسط پزشک متخصص صورت گیرد.

در صورت مشاهده علائم زیر فورا به پزشک خود مراجعه نمایید

  • دردهای شدید در زیر شکم
  • خونریزی شدید و غیر طبیعی
  • تب و لرز
  • خارج شدن ترشحات بدبو از واژن
  • خونریزی هنگام رابطه جنسی
  • آزمایش خون مثبت که بارداری را تاکید می کند

خونریزی بعد از برداشتن آی یو دی

اگر پس از برداشتن آی یو دی خونریزی ایجاد شود ، ممکن است این موارد به دلیل تحریک و تغییرات در رحم و دستگاه تناسلی زنان باشد. اما به هر حال ، هر نوع خونریزی باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد. در ادامه توصیه می‌ شود:

  • صحبت با پزشک

اگر خونریزی نسبت به حد معمول بیشتر یا طولانی ‌تر ادامه یابد ، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. او می ‌تواند با بررسی و ارزیابی موضوع، به شما راهنمایی کند. پزشک شما ممکن است شما را برای بررسی بیشتر و تست‌های لازم به متخصص تناسلی یا سایر تخصص‌های مرتبط ارجاع دهد.

  • توجه به میزان خونریزی

نوع خونریزی نیز اهمیت دارد. اگر خونریزی شدید ، با رنگ زیاد یا با افت رنگ و همراه با بوی بد یا درد شدید همراه باشد، این ممکن است نشانه مشکلات جدی تر باشد.

  • توجه به علائم همراه

هر نشانه ای همراه با خونریزی مانند درد شدید ، تب ، ضعف عمومی نیاز به توجه دارد. اگر چنین علائمی داشته باشید ، به سرعت به پزشک خود مراجعه کنید.

برداشتن آی یو دی یک فرآیند کوتاه و نسبتاً ساده است، اما همچنان ممکن است مشکلات کوتاه‌ مدت و یا نادر ایجاد شوند. همیشه به توصیه‌ های پزشک خود پایبند باشید و هرگونه نگرانی را به او اطلاع دهید.

رابطه جنسی و نزدیکی بعد از آی یو دی

همانطور که می دانید آی یو دی یک وسیله پیشگیری از بارداری است به همین منظور شما می توانید بعد از قرار دادن این ابزار در رحم شروع به برقراری رابطه جنسی کنید ، در خصوص برقراری رابطه جنسی و نزدیکی بعد از برداشتن آی یو دی (IUD) باید بگویم زوج‌ ها معمولاً می ‌توانند به فعالیت‌ های جنسی و نزدیکی بازگردند. اما در مواقع خاص، ممکن است پزشک توصیه‌ های خاصی داشته باشد که در جلسه مشاوره بیان می کند.

ثبت نام
اطلاع از
guest
4 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
صفا محمد
صفا محمد
2 سال ها گذشته

سلام آی یو دی انداختم تقریبا یک ماه می‌شود پیش از دوره ماهانه برایم خونریز میاید یا این همان عادت ماهانه است یا به علت آیو دی است؟

drseifi9
drseifi9
1 سال گذشته
پاسخ دادن به  صفا محمد

ممکنه به دلیلی ای یو دی باشه جهت ویریت حضوری مراجعه کنید

فاطمه
فاطمه
1 سال گذشته

سلام من بعلت فیبرون خونریزی زیاد داشتم وقرص مجسترول برای تنظیم قایدگی استفاده میکنم پزشکم گفته دستگاه ای یو دی بزارم آیا دستگاه جایگزین خوبی میتونه باشه

آخرین ویرایش
drseifi9
drseifi9
1 سال گذشته
پاسخ دادن به  فاطمه

ای یو دی هورمونی برای درمان شما بسیار مناسبه